Forum

Erfaringer med Ambratræ (Liquidambar)?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. november 2010 kl. 20.20

Hej Forum.

Jeg har netop købt et Virginsk ambratræ (Liquidambar styraciflua) og vil gerne vide hvilke erfaringer I måtte have mht. væksthastighed, efterårsfarver og udvikling af frøkapsler.

Jeg har læst at der er forskel på de enkelte træer hvilke efterårsfarver de får, og at de ikke er afhængige af vejr og jordbund.

Enkelte steder står at de først udvikler frøkapsler når de er 10-20 år gamle.

Hvad er jeres erfaringer med dette og i øvrigt.

Jeg glæder mig til at høre fra Jer.

Venlig hilsen
Anders

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 18. november 2010 kl. 8.28

Tillykke med et dejligt træ!! Da du har købt en frøplante kan der være en del variation i bla. høstfarver. Der findes jo efterhånden en del sorter der sikre de meget flotte høstfarver f.eks den gamle sort liquidambar styraciflua 'worplesdon' (den har dog ikke den flotte korkede bark på samme måde som arten) eller den lidt nyere sort liquidambar styraciflua 'lane roberts'. De er begge i handlen.
jeg har vist aldrig set frøstanden herhjemme, så der skal måske lide mere global opvarmning til før vi ser dem.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. november 2010 kl. 13.32

Hej Kristian.

Tak for dit svar.

Jeg har hørt om de sorte du nævner, mit havde intet sortnavn tilhæftet udover det nævnte.
Der var dog enkelte træer i Alderhvile Planteskole, hvor jeg købte træet, på samme størrelse, der havde kapslerne. Jeg ved selvfølgelig ikk eom der kommer modne frø derfra, men kapslerne i sig selv er jo dekorative.

Mit træ er pt. ca. 2,75m højt - ved du hvilken hastighed jeg kan forvente et træ at denne størrelse vil vokse med?

Venlig hilsen
Anders

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. november 2010 kl. 19.42

Hej Anders
Det er ikke normalt at se frø på ambra i DK, men måske er handelsplanterne kommet til planteskolen fra Holland, hvor det mildere klima kan lokke blomster frem.
Jeg har oplevet at efteråret kan have indflydelse på høstfarverne.
Tilvækst 40-60cm kan forekomme på frøplanter.
Er dine fotos fra DK.?
Anne Marie

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. november 2010 kl. 7.38

Hej Anne Marie.

Nej, jeg har "lånt" dem fra internettet;-)
Vi satser på at det relativt hurtigt får den helt rigtige størrelse og så aldrig bliver for stort:-)...

God weekend.

Vh
Anders

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. november 2010 kl. 19.16

Hej Kristian og Anne Marie (og andre).

Jeg kan se at I begge arbejder på en planteskole der har flere sorter af Liquidambar styraciflua.

Jeg er ved at fortryde at jeg ikke har købt en Lane Roberts i stedet for en alm. Liquidambar styraciflua, primært grundet de flotte høstfarver.
Jeg på et stort træ i Haveselskabets Have på Frederiksberg og mener det var en Lane Roberts.

Mit spørgsmål er nu, for det er svært at vurdere ud fra billeder og træer især på denne årstid, hvor der ikke er mange blade tilbage:
Er Lane Roberts ikke bare generelt et flottere træ ift. høstfarver?

Sælger I dem i en størrelse på ca. 2,5-3meter og hvad koster de i så fald.

Hvis ikke, hvor kan jeg købe dem fra? Tålmodighed er ikke min force, når først jeg har udset mig et træ;-)
Jeg bor i Slangerup ved Frederikssund.

Venlig hilsen
Anders

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. november 2010 kl. 19.24

...må jeg indskyde at min smag er mere til de purpur/røde/gule farver end de meget mørke og brunlige.

I kender jo træerne:-)

Which is better?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. november 2010 kl. 21.04

Jeg må indrømme, at jeg i år ikke har kunnet se forskel på høstfarverne på den alm. og Lane Roberts.
Måske spiller flere ting ind på udfaldet af høstfarverne.
Jeg synes du skal være glad for det store træ du har fået fat i.
Jeg kan ikke hjælpe dig med så store træer. Måske til foråret.
Hilsen
Anne Marie

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 21. november 2010 kl. 21.16

Hej igen Anne Marie.

Tak for dit svar.

Jeg må bare indrømme at jeg synes det er en jungle at finde rundt i for en lægmand som mig uden at have set træerne fysisk, for et sted, på jeres hjemmeside ser begge træer flotte ud men der er det oprindelige træ meget mørkt i det, mens Lane Roberts, på de sidste billeder er meget flot gul/orange. Der er masser af eksempler på flotte blade ved begge sorter - oftest har træerne jo ikke læst lærebøgerne...

Er det korrekt opfattet at det kun er blade på skud der får flotte høstfarver?

Jeg må nok forlige mig med at beholde mit træ indtil det er bevist at Lane Roberts er meget pænere - og til at få fat i i samme størrelse ;-)

Tak igen for dine fortsatte svar.

Vh
Anders

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 10. december 2010 kl. 10.58

Mit Ambratræ har, trods næsten 3 ugers hård frost, næsten alle sine blade i behold. Og det er karakteristisk for træet, at det bevarer bladene langt ind i december måned. Jeg ved ikke hvilken af de nævnte sorter det er, men det får i hvert fald meget flotte violette/røde/orange farver. På det vedhæftede billede, jeg lige har taget, er det desværre svært at se pga. sneen. Træet købte jeg for en halv snes år siden, hvor det havde en god meters højde. I dag er det ikke meget over 2 meter høj, men ca. 4 meter bred! Det er flerstammet og minder mest om en stor busk.
Hilsen Knud

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Thy, 29. oktober 2012 kl. 14.00

har lige købt en kugle ambra med masser af frøstande hvor skal jeg plante det, der står på et lunt sted, men har også læst at de bruges som vejtræer, måske ikke lige den kugleformede

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 30. oktober 2012 kl. 20.12

Hej Sonja.

De fleste ambratræer er vindfølsomme og vil gerne stå beskyttet mod vind. Til gengæld er de meget glade for vand og fugtig jord.

Grunden til at de bruges som vejtræer er at de er vinterhårdføre og tåler salt - som der jo ofte bruges ved veje om vinteren.

Efterårsfarverne bliver generelt mere violette (og flottere) når det står fugtigt - mit træ får alt det vand det kan trække fra et nedløbsrør. Det tåler ikke længerevarende tørkeperioder. Træet vokser oprindeligt ved flodbredder hvor der jævnligt sker oversvømmelser.

Det har vinterhårdførhedszone 5b, svarende til at det kan tåle ned til -26grader! Men da det er et nordamerikansk træ, såfremt du ikke har fået fat i den orientalske udgave, er det nok ikke til skade at det får lidt sol, men jeg ville dog prioritere fugtig jord og halvskygge.

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Erfaringer med Ambratræ (Liquidambar)?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaringer med Ambratræ (Liquidambar)?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider