Skrevet af: Gert Kristensen, 22. januar 2011 kl. 11.04
Håber der er nogle der kan hjælpe mig, jeg havde 2 STORE mammut planter, der døde af frosten sidste vinter, jeg har været flere steder for at finde nogle, jeg syntes bare de var for små (70 - 80 cm ) jeg søger 2 der gerne må blive høje ( store ) HJÆLP
Skrevet af: Steffen Jensen, 22. januar 2011 kl. 14.11
Det er jo nogle dyre planter hvis du skal have nogle på én meter. nok omkrning 1000kr pr. stk.
Nu skriver du de gerne må blive store, er du egentlig klar over hvad det er for nogle træer du snakker om??
De bliver op til 100m høje!!
Når de endelig har fået fat, så groer de op til 1,5m om året...
Men jeg er i fuld gang med at så en masse træer, men kan godt høre på det hele at du ikke har intresse i små planter.
Jeg har selv plantet et 80cm sequoiadendron giganteum 'glaucum' her i efteråret. håber da den klare frosten.
Skrevet af: Lis P., 22. januar 2011 kl. 16.30
Jeg tror Gert mener Gunnera
Skrevet af: Steffen Jensen, 22. januar 2011 kl. 16.36
Det ville give mere mening ja...
Skrevet af: Mads Jørgensen, 23. januar 2011 kl. 21.27
ja mammuttræer skulle da kunne tåle en smule frost, eller tager jeg fejl?
Skrevet af: Lone Brems, 24. januar 2011 kl. 8.07
Hej Mads Jørgensen
Jeg tror, du tager fejl - der er godtnok en smule forskel i frosttålsomhed for de to arter, der almindeligvis kan købes her i landet. Men da nogen plantehandlere ikke er præcise i deres oplysninger om hvilken art, man køber hos dem, så må man som haveejer være lidt forsigtig - medmindre man da har et rigeligt budget til "gen-anskaffelser" til haven ;-)
Det med frost og vintervæde er kerneproblemet med at få Gunnara (Mammutblad) til at overleve en dansk vinter.
Mammutblad trives i læ, solåbent / i let halvskygge. Jorden skal være næringsrig, fugtighedsbevarende og der skal være godt dræn. Et godt mix af blad- eller skovmuld, tørre småthakkede kviste, velomsat blandet kompost , god havemuld iblandet groft, såkaldt vasket grus / nogle spande Leca kunne være et udgangspunkt for den jord, der skal være klar på voksestedet. Det er ikke nok at interessere sig for et plantehul, der passer i størrelse til plastpotten, som planten står i på købstidspunktet.
Rødderne skal have virkelig god plads.
Et tæt lerlag lidt nede i jorden kan for eksempel betyde, at der kommer til at være vandmættede forhold omkring rødderne i for lang tid ad gangen. Det tåler planten dårligt og slet ikke i hvileperioden fra sent efterår - tidligt forår. Så har du den slags i din have, må du grave igennem det på nogle kvadratmeter og indblande rigelige mængder af vasket, groft materiale (perlegrus, knuste murbrokker, opsamlede småsten fra urtehaven eller lignende) før du lægger selv voksemediet ud ovenpå.
Mammutblad tåler ikke frost ! Så allerede i oktober skal du være klar til at dække planten.
Mammutblad skal frostbeskyttes - og beskyttes mod musegnav !
Udlæg musegift i plastrør ind ved plantens basis. Læg så en god bunke løs halm ind omkring plantens centrum og (med handsker!) bøjer du derefter bladene ind omkring halmdyngen, så den er nogenlunde pakket ind.
Udenom sætter du derefter store grangrene til at holde sammen på halm og blade.
Det kan være en god idé at lægge et stykke let presenning ind over dyngen for at det meste efterårsvæde og smeltevand kan dryppe af lidt væk fra rodsystemet.
Presenningen kan holdes på plads ved hjælp af endnu en kreds af større grangrene. Hvis ikke det er muligt må du have gang i snor og pløkke.
Og så til det svære: "Nix pille" før i slutningen af april, hvor risikoen for nattefrost ovre. Hav evt et stykke fiberdug parat, hvis frosten alligevel vender tilbage, det sker jo af og til.
Jeg håber, du får held med nyindkøb og om nogen år kan glæde dig over denne kæmpe i din have !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mads Jørgensen, 25. januar 2011 kl. 21.16
Hej med dig Lone.
Du taler om gunarra (mammutblad), jeg om mammuttræ (Sequoiadendron giganteum), som tåler frost.
en.wikipedia.org/wiki/Sequoiadendron
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 26. januar 2017 kl. 14.47
@Steffen.
Hvor stor er din 'Glaucum' blevet sidenn 2011?
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.