Skrevet af: Mark Hansen, 2. februar 2011 kl. 14.53
Jeg har siddet og kigget lidt i frøkataloget fra t&m og jeg har besluttet mig for at prøve at plante digitalis i år for at fylde min have lidt ud. Jeg har aldrig forsøgt mig med denne plante før, så kunne godt bruge lidt råd i forbindelse med hvilken sort jeg skal vælge. Jeg har ikke mere haveerfaring end det jeg har lært de 4-5 år jeg har dyrket have, så det må gerne være en medgørlig sort. Jeg kan forstå de både findes som 2-årige og flerårige (stauder) og foretrækker klart det sidste. Så er der nogen der kan anbefale en flot variant der er forholdsvis nem at dyrke og som kommer igen? Andre gode råd med denne plante er også velkomne. Jeg synes i øvrigt jeg kan huske søren ryge engang plantede dem i en spiral el. lignende, men måske husker jeg forkert.
Skrevet af: Mogens; E., 2. februar 2011 kl. 19.31
For nogle år siden købte jeg en hvid Digitalis staude på planteskolen. Den har bredt sig ret meget med sine frø som kommer vidt omkring i staudebedet. Dens afkom har forskellige farver som pynter gevaldigt i bedet som er i fuld sol hele dagen.
Det er ikke en børnevenlig plante da den er meget giftig, og forøvrigt er det kun humlebien som kan bestøve blomsterne.
Skrevet af: M. Degn, 4. februar 2011 kl. 22.18
der var digitalis i haven da vi overtog den for 6 år siden, siden har jeg hver eftersommer set små planter, som er dem der blomstrer året efter, jeg tror kun der findes to årige digitalis, men når man har sået/plantet to år i træk holder de sig igang som om det var en almindelig staude, altså så er der hele tiden nogen der smider frø og nogen der blomstrer. Den er meget villig til at så sig og ikke nem at styre, men kan nemt hives op de steder den er uønsket. Den er god til at give haven et romantisk og "cottageagtigt" præg, men ja giftig er den! - men måske heller ikke en oplagt blomst at spise;-) jeg har oplevet begge farver, held og lykke med dem!
Skrevet af: Lene Skelmose, 5. februar 2011 kl. 13.36
Digitalis er en dejlig plante. Smuk, imponerende og let at have med at gøre. Vores bestand kommer i hvide og forskellige rosa nuancer. Den har etableret sig selv, jeg har aldrig sået den.Den kan blive lidt grim mod slutningen af blomstringen. Jeg hiver de fleste op og lader nogle stå til frøsætning. De spreder sig villigt, men er lette at luge væk. Vi har en ikke ret god jord, sandet med vintervæde, men det klarer den fint.
Skrevet af: Clara Andersen, 5. februar 2011 kl. 22.01
Det er korrekt, at der findes en staude-digitalis (som Mogens også nævner). Min er gullig hvid og noget mindre i blomsterne end den røde to-årige. Min sår også sig selv, hvis jeg ikke klipper afblomstret af, men nye planter beholder hos mig samme farve. Den starter blomstring lidt senere end den to-årige. Og jeg synes ikke, den er så interessant.
På den røde to-årige klipper jeg afblomstret af, når de sidste blomster på stænglen er færdige, men kun, hvor den ikke må kaste frø. Selvsåede kan så næste forår plantes ud andre steder.
Skrevet af: Mark Hansen, 6. februar 2011 kl. 10.42
Tak for alle svarene. Jeg har bestilt nogle to-årige i både hvid og rød for det lyder på jer som om de er lette at have med at gøre og let selvsår. Så vil jeg prøve at så frøene over 2 sæsoner og komme dem i staudebedet, så der hele tiden skulle være nogle i blomst pr. sæson.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.