Skrevet af: Morten Claes Winther, 22. februar 2011 kl. 21.21
Kan en thujahæk (thuja efter thuja) visne/gå ud som følge af, at thujagrene ofte skubbes til side for at "mase sig" igennem hækken?
Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2011 kl. 7.52
Hej Morten Claes Winther
Thuja kan ligesom andre nåletræer tage skade af mekanisk påvirkning - men de er typisk skader lige der, hvor påvirkningen sker (eksempelvis på de grene, vinden skubber ind i mur eller plankeværk eller det kan være på de grene, som skubbes hårdhændet til side samme sted mange gange efter hinanden).
Thuja har stor evne til at sætte nye skud og tåler beskæring godt.
Nu bruger du udtrykket "mase sig" igennem hækken - det kan jo forstås på flere måder - jeg opfatter det sådan her: Det er et problem, at nogen maser sig gennem hækken - og du er bekymret for om hækken tager skade.
Der er faktiskgrund til at være bekymret - men mest for det væsen, som maser sig gennem hækken:
Thujaeksem kendes fra hunde og mennesker og skyldes giftvirkning fra de æteriske olier, som er karakteristisk for Thuja. Hverken mennesker eller dyr tåler disse olier - men følsomheden er forskellig fra individ til individ.
(Dokumentationen kan du finde på www.netdyredoktor.dk - brug søgeordene "thuja + hund").
Thuja kan tage skade af ubalance i vandtilførslen og for stor fordampning fra de grønne dele af planten i forhold til den mængde vand, planten er i stand til at suge op fra jordbunden. Disse skader viser sig ofte som visneskader på store dele af planten - eller (når man har en hæk) på store dele af hækken samtidig. Skaderne kan ses efter vintre med lange bar-frostperioder og efter meget tørre, varme somre.
Jeg håber at have givet dig nyttig information - hvis ikke, må du gerne vende tilbage og give lidt flere oplysninger, så vil jeg kunne være mere præcis ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.