Forum

Planter til klematis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 6. marts 2011 kl. 22.31

Hejsa, er der nogen der har nogle gode ideer til nogle stauder som beskytter klematis mod solen. Jeg har nogle hvor jeg har lavendler foran og nogle hvor jeg har jordbær planter foran, men kunne godt tænke mig noget andet det sidste sted..

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. marts 2011 kl. 13.47

Hej Lonnie
Til planterne er etablerede med ordentlig skygge til clematis rødderne, bruger jeg et stykke teglsten - en tagplade, der er gået et hjørne af.
Dernæst planter jeg buxbom - og en type som Buxus Elegans der har hvidbrogede blade og er meget langsomt voksende er super til formålet, nogle steder har jeg plantet 2, bare for at få hurtigst mulig virkning.
Buxbom kan desuden klippes i størrelse og facon, så der er uanede muligheder. Næste type, jeg skal i gang med at have sat bliver en Buxux Blauer Heinz, men den er så langsomt voksende, at den skal stå i mange år, før den giver skygge nok til clematisen, så her er en sten eller tegltagsten også et must.
For ikke clematis entusiaster - gælder det om at clematis er en skovbundsplante, den vil helst have skygge ved roden og jorden deromkring - og sol til toppen, så den kan blomstre fint og stort.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 10. marts 2011 kl. 18.08

Hej Lonnie
- jeg har sat en masse kæmpe stenbræk, der er stedsegrønne og som dækker fint omkring bunden af mine klematis. Andre steder bruger jeg storbladet hosta.

Jeg har plantet ca. 20 klematis oppe i min nye blomsterhave, og i år er året, hvor resultatet gerne skulle vise sig. Nu får vi at se …

Du kan se mere om mine klematissorter her: www.blogpro.dk/category/havens-forskellige-planter/clematis/

Det vedhæftede billede viser en nyplantet ældre klatrerose mellem nyplantede kæmpe stenbræk.

- Kenn

Nyt svar til emnet »Planter til klematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Planter til klematis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider