Forum

Klatreplanter til altan

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth M., 7. marts 2011 kl. 17.20

Jeg fik monteret en ny altan på mit hus sidste sommer. Altanen er en model som har søjler i forkanten, for at bære den. Da firmaet www.villaaltan.dk/ som har leveret altanen, kun benytter søjler i galvaniseret stål, ved jeg ikke hvilken plante som kan kravle op af disse stål søjler? Problemet er at hvis der skal monteres nogle »klatre« tråde, skal de bores fast på stålsøjlen og dermed ødelægge galvaniseringen, så der kommer rustangreb. Så kan man vikle noget trådhegn omkring, men det er heller ikke pænt. Jeg har prøvet med Klematis, men den vil ikke kravl op af søjlen, kun op af den 1 m. træstok som jeg har banklet i jorden ved siden af planterne. Jeg tror ikke planten kan gribe ordenligt på den galvaniseret overflade? eller også er det diameteren på søjlen som er forstor. Er der nogle andre typer planter som godt kan hæfte på galvaniseret overflader, og derved kravle op. Det må gerne være en plante som får flotte blomster (altså ikke en Egeføj).

Hilsen Kenneth

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. marts 2011 kl. 22.47

En mulighed kan være at sætte nogle gennemsigtige nylon kabelbindere sammen, i søjlens omkreds. Placer så en for neden og en foroven på søjlen og træk nogle nylon fiskeliner (040) lodret mellem dem. Det bliver næsten usynligt og planten kan hæftes til linerne.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth M., 8. marts 2011 kl. 11.08

Hej Mogens

Super god idé. Det vil jeg prøve :-)

Hilsen Kenneth

Nyt svar til emnet »Klatreplanter til altan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klatreplanter til altan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider