Forum

Blomster til Skygge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Jacobsen, 8. marts 2011 kl. 16.31

Hej.

Nu har jeg læst med mange gange:) Så nu har jeg lige brug for lidt vejledning:)

Jeg har et stykke jord jeg skal have plantet til.
Planen er jeg fylder ca 20 cm kompost blandet med alm jord på stykket. Så skal jeg havde nogle blomster i.

Men stedet ligger i skygge stort set hele tiden. Måske lidt aftenssol men ellers. Det er et rimeligt stort stykke, så det må gerne være noget der breder/fylder sig, og som der er blomster i jævnt hele sæsonen. Dvs det må gerne være flere forskellige slags. Og så selvfølgelig kan overvintre:) Højden på planterne betyder ikke så meget, da jeg vil plante dem i grupper hvis jeg vælger flere forskellige slags:)

Stedet står rimeligt i læ ved hæk og store træer, dvs der også er rimeligt med rødder når man kommer under de ca 20 cm jord jeg lægger på.

Måske nogle der har nogle gode bud... Dog må de gerne ligge i en prisklasse der er til at betale, da der skal bruges en del:)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. marts 2011 kl. 13.55

Hej Lars Jacobsen

Smut en tur på biblioteket og lån Jane Schul's bog: "Hvilken plante hvor" - der er masser af info om de planter der trives i skygge. Og der er rigtig meget at vælge imellem :-)
Måske skal du kigge listen ever tørketålende planter igennem også - der kan være endda meget tørt under velvoksne træer - især lidt nede i jorden, hvor træernes rødder henter masser af vand op gennem hele vækstsæsonen.

Det med mængderne af planter kan man jo løse på andre måder end ved at købe alt fra starten: Mange planter er lette at formere enten ved at tage stiklinger eller ved roddeling (dette gælder især stauder).

Med venlig hilsen fra
Lone

PS - "Hvilken plante hvor" er kommet i nyt oplag - så du kan selvfølgelig også spørge din boghandler om den kan skaffes hjem hurtigt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 9. marts 2011 kl. 19.52

Hej Lars
Der er mange planter, der egner sig til skygge, men skal det være blomstrende, er Porcelænsblomst den, der først falder mig ind. Det er en Saxifraga/ stenbræk, den breder sig hurtigt, rødderne går ikke dybt, den får fine bladrosetter, som er tæppedannende og dens blomstring er lys og let i hvide eller lysrosa farver på ca. 30 cm. høje stilke. Den er ikke tørketålende, men ellers nem.
Venlig hilsen Knud

Nyt svar til emnet »Blomster til Skygge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomster til Skygge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider