Forum

Vibeæg, udplantning af afdrevne løg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 10. marts 2011 kl. 19.12

Da jeg har en hel del afdrevne vibeæg, fritillaria meleagris, i potter, vil jeg gerne vide, om de kan udplantes nu? Og i hvilken dybde, eller det skal vente til bladene er nedvisnede?

Er der nogen, der har erfaring med formering af vibeæg med bladstiklinger, som skulle være muligt med fx vintergæk på samme måde som svigermoders skarpe tunge?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 11. marts 2011 kl. 12.30

Vibeæg tåler dårligt udtørring og skal plantes ud asap (frostfrit) og lidt dybere end de fleste andre løgplanter, dvs mere end 3x knoldens størrelse - Jeg ville nok vente et par uger men ikke meget mére...........

Jeg dyrker mange forskellige arter af slægten Fritillaria - osse F. meleagris - både i potter i drivhus og udenfor. Vibeæg er flinke til at sætte sideløg og selvså, når de først er etableret. Bladstiklinger af Vibeæg har jeg aldrig hørt om, men de deler sig som sagt villigt og kan provokeres yderligere til at sætte sideløg, hvis man sårer løget. Sideløgene kan så pilles fra om efteråret....

Man kan osse - hvis man kun har et løg - dele det i flere med et skarpt snit (hygiejne er vigtigt!). Hvis man sørger for at alle dele har noget af rodkagen med, så kan de blive til nye individer, - men - det kræver altså lidt øvelse!
Mange Hilsner Pia

Nyt svar til emnet »Vibeæg, udplantning af afdrevne løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vibeæg, udplantning af afdrevne løg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider