Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. marts 2011 kl. 9.02
Hej Forum.
For at lette vandingen af et par vandkrævende træer (Liquidambar styraciflua og Cerciphyllum japonicum), har jeg overvejet at lede vand fra et nedløbsrør via en sindrigt indrettet Storm P.-system til træerne, således at de, når det regner, får vand fra ca. 90-100kvadratmeter tag fordelt mellem sig.
Jeg har overvejet at lede noget af vandet andre steder hen for ikke at drukne træerne.
Meningen er at de gerne skulle vokse lidt hurtigere, da de godt kan lide lidt fugtig jord.
Min kone er ikke meget for mine "gode idéer" og mener jeg bar vil drukne dem. Jeg er til dels enig, men det kribler i fingrene...
Hvad mener I og er der andre måder det kan gøres på hvor jeg ikke risikerer at drukne dem?
Vh
Den lidt for opfindsomme
Anders
Skrevet af: Jens Knudsen, 18. marts 2011 kl. 9.45
Til Anders.
Brug din glæde ved - stadig at have glæden ved evnen i at lege.
Planlægning i sig selv er sjov - Storm P legede også seriøst.
Udfordringen fra konen bør du tage op.
Du skal bare gå i gang,
Jeg tror, du finder en metode til at vande uden at træer lider druknedøden.
Det bliver sjovt at høre videre i forløbet.
Hilsen Jens
Ps: Haven for mig er også min legeplads og et rum for familien.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. marts 2011 kl. 16.55
Det lyder da ret sjovt. Nu får træerne jo da glæde af alle vores regnbyger i forvejen (Hvis du da har dem stående udenfor i haven, altså !)
Men lidt ekstra vanding kan måske være påkrævet afhængig af hvor de står og også af jordtypen m.v.
De 100m² tag vil jo gi' et sted imellem 1 og 1,5 l/sek når vi får en ordentlig byge, så du kunne måske ha' mere glæde af at opsamle noget af dit regnvand, og så bruge det i perioder hvor dine træer ikke i forvejen bliver vandet af Vor Herre ?
Og med hensyn til konen, så kan du jo overveje at drukne hende i stedet for hvis hun gør for mange knuder !
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. marts 2011 kl. 11.12
Hej Jens og Gert.
Jeg har i forvejen to regnvandstanke, men ville udnytte vandet fra den anden tagside til de unge unge træer, så de kommer godt igang. De er plantet på en skråning og har hver en lille jordvold om sig, så kommer der rigtig meget vand, vil vandet bare løbe fra.
Efter sigende skulle rigelig vanding kunne øge væksten med ca. 25% ift. det normale på en sæson, så lidt kan det jo godt blive til med tiden.
Jeg er faktisk lige blevet færdig med det, med hustruens velsignelse (hun kender mig), og det virker! Det er muligt at koble fra ved nedløbsrøret, skulle himlens sluser åbne sig for meget.
Vh
Anders
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. marts 2011 kl. 11.15
... forøvrigt er der rigeligt andet der også skal vandes, men hvis man kan spare lidt tid og (regn)vand, er det jo værd at tage med, og nu er præcis de to sorter glade for vand.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. marts 2011 kl. 11.17
Jeg har gradvist trappet diameteren af slangerne ned, således at der er grænser for hvad der kan komme fra dem og så "trykket" - det må være det hydrostatiske, holdes oppe. Er slangernes kapacitet nået, løber resten jo bare i nedløbsrøret.
Skrevet af: Flemming C., 20. marts 2011 kl. 15.54
Hvis du kunne finde ud af, hvor mange Liter vand, du vil vande dine træer med pr. gang, kunne man evt. finde en tank, på netop den størrelse, som du vil give dine træer, pr. vanding, og så lade regnvandet fylde den op, og så lave et overløbs rør/ slange der leder det overskydende vand andet stedshen.
Hvis du så har monteret en hane i tanken, der via slange fører indholdet af tanken til dine træer, så får de jo ikke mere end de antal liter som tanken indeholder, og du bestemmer jo selv, når du vil åbne for hanen.
Hilsen
Flemming
Skrevet af: Steffen Jensen, 20. marts 2011 kl. 16.07
Du drukner altså ikke træerne hvis vandet kan synke ned i jorden.
Man ser tit at birk og pil går helt amok hvis de får rødderne i nærheden at en nedsivningsbrøn fra et tag.
Jeg tror selv én af mine pilebuske har fundet min, da den gror 2m om året mens to andre ens buske et par meter derfra kun gror de normale ca 30-40cm om året.
Jeg ville ikke have noget problem med at lede regnvand hen til dem.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. marts 2011 kl. 16.31
Det kan da godtt være at AK ikke drukner træerne, men han dukner da hanen, hvis han montere den i tanken Flemming ?
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. marts 2011 kl. 19.40
Kære alle!
Til Flemming: det lyder som en rigtig god og gennemtænkt idé. Dog er der det forbehold af min kære hustru har frabedt sin endnu en vandtank dér - og jeg har to i forvejen. Så jeg tror jeg anser min system som "fløden på toppen" og så vil vande dem med håndkraft når de ellers kommer til at trænge.
Til Steffen: Præcis: jeg plantede en ahorn hos mine forældre for år tilbage - ved siden af et nedløbsrør og det er godt nok også vokset voldsomt - nogle kan næsten ikke få nok.
Hvor er det ikke overraskende at det er mænd der interesserer sig for den slags agregater;-) Men sjovt, det er det.
Tak for indlæggene!
Vh
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.