Forum

Oktoberkirsebærtræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 19. marts 2011 kl. 21.07

For at få lidt skygge på vores terasse ved syv-tiden om aftenen (om sommeren) når vi skal spise, har jeg tænkt mig at plante et træ, og er kommet frem til, at jeg kunne tænke mig et Oktoberkirsebærtræ. Dels vil det kunne skygge om sommeren, dels vil vi kunne nyde det fra stuen om vinteren, når der ikke er så meget at kigge på.

Spørgsmålet er så, om nogen af jer ved, om træets rødder primært vokser nedad eller udad? Hvis det sidste er tilfældet vil jeg nok vælge det fra, da det jo så kommer i kambolage med terasse-fliserne. Er der evt andre træer der kan anbefales? Jeg er interesseret i at anskaffe et træ med en vis størrelse, og vil gerne betale lidt ekstra for at skaffe skygge allerede til den kommende grill-sæson:)

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. marts 2011 kl. 9.50

Træets rødder vokser nedad og det kan også fåes i en stor størrelse.
Anne Marie

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 20. marts 2011 kl. 11.25

Hej Anne Marie, tak for dit svar - det var gode nyheder.

Jeg har faktisk kig på et 'Prunus subhirtella autumnalis', da det ikke skulle blive alt for højt. Er det nemt at skaffe?

Lisbeth

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. marts 2011 kl. 17.32

Ja, sådan et træ bør man have på alle planteskoler på nuværende tidspunkt. -ellers kan man i hvert fald nemt skaffe det.
-det er ellers mange år siden, at jeg ikke har set blomster på mit oktoberkirsebærtræ ved juletid,- det blev vist for hurtigt koldt ved sidste jul. Men så kommer alle knopperne jo her i foråret i stedet.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2011 kl. 19.27

Hej Lisbeth.
Med hensyn til rødderne på Oktoberkirsebærtræet afhænger det også om underjorden. Mit 25 år gamle træ har rødderne løbende ca. et spadestik under jordoverfladen, fordi min underjord er ekstrem hård i 2 spadestiks dybde, og rødderne er lige så langt ude som kronen er bred. Jeg vil anbefale dig at grave et pænt dybt hul hvor træet skal stå. Er jorden løs i dybden får du ingen problemer med fliserne.
Det er også første gang i mange år mit træ ikke har blomstret det meste af vinteren. Det er utroligt at se et smukt blomstrende træ ved juletid.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. marts 2011 kl. 22.01

Hej Lisbeth
Nemt og nemt, det afhænger helt af, hvor du spørger og hvor tjenstvillig de er.
Jeg vil tro et træ på 2-2,5m vil være passende at starte med, men ofte er der et flerstammet træ fra lille, så det skal du være opmærksom på,når du bestiller.
Anne Marie

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 28. marts 2011 kl. 20.17

Nu har jeg checket lidt hos de lokale planteskoler, og 2 ud af 3 havde ikke Oktoberkirsebær-træer hjemme. Jeg kan dog forstå, at de normalt leveres som en lang tynd pind (stammen) med en podet dusk på toppen (kronen). Er det normalt? Har ikke kunnet få oplyst, hvilken type stamme det var, og om den voksede mere i højden.

Det ene sted kunne de skaffe en 'heighster' (vil jeg tro at det hedder), det vil sige at jeg selv skal forme kronen ved beskæring. Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Kunne samtidig forstå, at det er et kraftigt voksende træ?!

Håber at nogen kan hjælpe mig videre med disse spørgsmål!

Mvh
Lisbeth

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. marts 2011 kl. 20.37

Jeg vil anbefale dig at få fat i en heister, da den er bundpodet, hvor du kan selv bestemme stammens højde. For at få tykkelse på stammen kortes sidegrene ind, så der bliver lidt tilbage som safttrækkere. Man starter med de nederste grene op til ca. 1m.
Næste år fjernes disse ved stammen og de næste kortes ind.
Således bliver du ved til kronehøjden er nået. Derefter kan kronen beskæres som du vil: flad,opret,tæt eller åben.
Man bruger oftest fuglekirsebær som grundstamme.
Anne Marie

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 28. marts 2011 kl. 23.14

Hvor i landet bor du ? Her på sjælland laver man da et par steder oktoberkirsebær som heister.
Man kan ellers møde dem podet i højderne 150 cm, 180 cm eller 200 cm... De er som regel bare podet på en fuglekirsebær. Når man poder dem i højden så bliver træet totalt set en smule mindre, end hvis det er bundpodet. Men får også en lidt mere flad krone. Ønsker du et træ hvor kronen starter i oppe i 180 eller mere så, kan du bruge både en heister eller de toppodet udgaver. Væksten er udbredt-flad, så der er arbejdet en del med træet for at få en heister ud af det. Og når man holder op med at klippe det, så bliver væksten ret hurtig anderledes end den lige stamme man startede med. Så det er en god ide at starte med en vis størrelse fra starten af. Med mindre man da ønsker et flerstammet busk/træ.
Det er vist sort set kun i udlandet man laver de toppodet udgaver, men en større planteskole burde kunne skaffe dem hjem på denne årstid.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 29. marts 2011 kl. 20.49

Tak Anne Marie og Kristian.

Jeg bor i Nykøbing Falster, og kommer hverken forbi Holstebro eller Nordsjælland i nærmeste fremtid.

Jeg har forstået, at den heister, der bliver taget hjem, som jeg kan kigge på, er ca. 2 meter i højden, så jeg tror, at der er basis for at arbejde med den i her i foråret. Har en beskæringbog, den angiver at bedste beskæringtidspunkt er fra 20. april og til slut maj.

Jeg vender tilbage, når jeg har set denne heister. Jeg har ikke arbejdet 'fra bunden af' før, hvad angår træer, så jeg er lidt spændt på, om jeg tør kaste mig ud i det, når jeg ser det om et par dage!

Mvh
Lisbeth

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. marts 2011 kl. 21.03

Jeg vil nok vente til beskæring af et nyt træ til august. Og især et kirsebærtræ, der hører til 'blødere'.
Glæd dig til 'skyggetræet'.
Anne Marie

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 31. marts 2011 kl. 19.27

enig.. beskæring af stenfrugt bør kun ske i sensommeren.. - september ville jeg jo sige :)

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. april 2011 kl. 8.30

Da det er en heister,vi her taler om beskæring af, bruger vi august, så de resterende unge grene kan afmodne inden vinter.
Ved alle andre veletablerede træer bruger vi september beskæring, også ikke blødere, da de heler bedre og de sætter ingen vanris.
Ved styning, hvor man netop vil have kraftig genvækst, sker det i feb./marts.
Anne Marie

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asa Kalsø Hansen, 5. august 2020 kl. 10.55

Vi har en Pyrus salcifolia Pendula (pilebladet pære) i en krukke på terassen. Den har jeg tænkt mig at plante ud i haven. Men hvad er bedst, - at plante den nu til efteråret eller er det bedre at vente til foråret?

venlig hilse Asa Kalsø Hansen

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. august 2020 kl. 11.03

Det ville jeg gøre til efteråret...

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2020 kl. 11.58

Da den er i en veletableret krukke, og klumpen følger intakt med, ville jeg vælge at plante den ud når den kommende varme periode er overstået.
Grav plantehullet, og fyld det mindst 2 gange med vand, inden du planter.

Nyt svar til emnet »Oktoberkirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Oktoberkirsebærtræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider