Skrevet af: Anders D., 25. marts 2011 kl. 14.49
Hej alle,
Jeg har forholdsvis ny i forhold til bede, plantning og faktisk alt, hvad der rører sig i haven, så håber I vil hjælpe mig lidt med at komme godt i gang :)
Jeg har et bed foran huset på ca. 10 m2 (1x10 meter). Bedet vender mod nord (lidt nordvest) og får først sol sen eftermiddag. I ca. halvdelen af bedet har jeg nogle buxbom stående og den anden halvdel skal plantes om pga. den hårde vinter. Jeg overvejer at plante nogle Azaleaer i den tomme halvdel. Hvad synes I om det og er der nogle specifikke sorter du kan anbefale? Jeg har hørt at sted at Azalaer kræver meget sol, så skal jeg evt. overveje nogle andre planter? Hvis ja, hvilke?
Desuden hader jeg "bar" jord så jeg vil gerne have bunddækkeplanter rundt om alle større planter. Har I nogle forslag til hvilken salgs bunddækkeplanter jeg skal vælge?
Ser frem til at høre jeres forslag.
Mvh Anders
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. marts 2011 kl. 15.13
Jeg ville bestemt ikke sætte azalea i bedet - de skal have sol og dernæst vil det kræve at du omdanner bedet til et subundsbed. Du skal have fat i nogle planter der tåler skygge og da bedet ligger tæt på huset er der nok også tale om såkaldt tør skygge, da der ikke kommer meget nedbør her. Foretrækker du buske og træer eller stauder? Af gode stauder kan fx. en del storkenæb trives med tør skygge og fx. storrodet storkenæb er en fantatisk bunddækker som tilmed er delvis stedsegrøn, bispehue er en anden god bunddækker og en lang række hosta vil også være meget velegnede. Prøv evt. at google planter til tør skygge, så kommer der mange gode forslag.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. marts 2011 kl. 15.19
- jeg vil foreslå hasselurt -
M.M.
Skrevet af: Anders D., 25. marts 2011 kl. 17.40
@Trine. Tak for hjælpen.
Jeg har googlet Storrodet storkenæb og det ser rigtig fornuftigt ud. Kan jeg bare plante det som bunddække rundt om alle de planter der allerede står i forvejen? Og hvor mange skal man plante for at de giver god fylde?
Jeg vil desuden gerne have nogle planter der, hvor de "brune" planter er på billedet. Nogle der har forslag til nogle gode typer? Gerne nogle der giver god fylde.
Skrevet af: Nete Lindblad, 25. marts 2011 kl. 19.27
Hej
Man kan låne en bog på biblioteket, der hedder "Hvilken plante hvor" og det er, som navnet antyder, en bog der forklarer hvad man kan sætte hvor og hvorfor. Den er utrolig brugbar, og der er MANGE planteforslag til netop din problemstilling. Tjek den ud! ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.