Skrevet af: A.K. Rasmussen, 28. marts 2011 kl. 10.17
Hej Forum.
Jeg har netop købt en Papirbarkløn på 12-14år, men fik at vide at jeg endelig ikke måtte beskære den - før til efteråret.
Da den har stået på en planteskole gemt godt væk, har den nogle enkelte grene der ikke helt gør som jeg synes, de skal.
Hvornår må jeg beskære den og hvilke risici er der ved ikke at gøre det her?
Hvad gælder forøvrigt for Himalaya birk?
Vh
Anders
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. marts 2011 kl. 20.23
Du kan reducere de grene, der skal væk, lige over en forgrening. Og så tage endnu et stykke til efteråret, eller hele resten af grenen, hvis ikke den er for tyk i forhold til hovedstammen.
På billedet ser det ud til, at du skal reducere et par gange før stammen er tyk nok til at kunne undvære de nederste grene.
Slutsnittet lægges i efteråret, så heler såret bedst.
Samme regel for birk.
Anne Marie
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 29. marts 2011 kl. 19.53
Hej Anne Marie.
Nu er det desværre ikke mit træ på billedet, men jeg satte det på for illustrationens skyld.
Nu har jeg imidlertid vedhæftet det rigtige træ.
Vil det sige at jeg skal tage en evt. uønsket gren i etaper, sluttende med at tage det sidste af den i efteråret?
Det er den gren nederst til højre der har en afstikker til venste bagom træet, hvor jeg ville fjerne afstikkeren og tage det øverste af grenen så den skød mere i linien med den hovedgren.
Ville du bare klippe dem af nu eller vente?
Vh
Anders
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. marts 2011 kl. 21.13
Hvis du kun vil have en stamme til slut, vil jeg starte med at tage afstikkeren nu og lidt af de længste strittere af den venstre gren. Til sep. vil jeg tage højre gren helt væk ved grenkraven ved stammen og lidt mere af venstre gren.
Næste år vil jeg fjerne den sidste gren ved grenkraven i sep.
Hvis du vil have flere stammer kan du bare tage afstikkeren og de små grene nu,som du har beskrevet.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.