Skrevet af: Jeanette Møller, 30. marts 2011 kl. 0.27
Hej alle sammen. Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med at dyrke jakobsstige?
Jeg har fået to portioner frø af jakobsstige. En med hvide blomster og en med blå. Jeg har aldrig dyrket dem før, og jeg ved faktisk ikke rigtigt hvordan de ser ud. Jeg er ved at spire dem i vindueskarmen, og det går fint indtil videre. De har fået deres første rigtige blade. Jeg har tænkt mig at plante dem i 2 grupper af ca 20 planter, for jeg synes stauder plejer at komme mere til sin ret, når der er mange af dem samlet. Men er der noget jeg skal være opmærksom på med dem? nogen erfaringer?
på forhånd tak, Jeanette :)
Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. marts 2011 kl. 10.06
Jakobsstige er en dejlig staude, som jeg har en del af. Du skal være opmærksom på at de selvsår flittigt og jeg vil nærmest kalde dem "vandrende stauder", dvs. de bliver ikke helt på den plads du har bedt dem om, for de selvsår og de gamle planter forsvinder. Men de uønskede småplanter er nemme at kende og nemme at fjerne, så jeg synes ikke det er noget problem. Jakobsstige blomstrer tidligt og hvis du klipper den ned efter blomstring undgår du til dels selvsåning og du får et nyt hold blomster senere på sommeren.
God fornøjelse med dem, de er meget smukke.
Skrevet af: Lis P., 30. marts 2011 kl. 14.03
Trine det vil jeg ikke give dig ret i, jeg har nemlig en brogetbladet samt en gul og en alm hvid og blå, jeg har ikke set frøplanter i haven.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. marts 2011 kl. 14.15
Det lyder helt utroligt! Jeg har dem allevegne, også langt fra det bed hvor de egentlig hører hjemme. Og har da også talt med en del andre havenørder som har samme "problem". Måske de bare ikke gør det hos dig? Jeg fandt lige dette om den på nettet: "Pleje: Jakobsstige formeres ved deling af ældre planter i det tidlige forår eller straks efter afblomstringen i august. Arterne kan også formeres ved frøudsæd, og hvor forholdene tiltaler planten, formerer den sig let ved selvsåning. Udplantning og omplantning i april eller august. Nedskæring af den visne top bør ikke foretages om efteråret, men vente til det tidlige forår. "
Skrevet af: Randi Lauridsen, 30. marts 2011 kl. 14.33
Jeg giver Trine ret.
Har fjernet den fra haven af samme årsag. Den var direkte invasiv , og etablerede sig oven i andre stauder, og kvalte de mindre planter.
Her 5 år efter jeg fjernet planterne kommer der stadig nye frøplanter rundt omkring.
Hilsen Randi
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2011 kl. 18.13
Og jeg melder mig som en af dem, der indledte en indædt kamp for at komme af med den igen - det er næsten lykkedes, nu hvor bedet er ved at blive overtaget af skvalderkål...
Skrevet af: Lis P., 31. marts 2011 kl. 7.16
Jeg har en anden blomsterveninde der har dem hun har heller ikke planter i hele haven.
Jeg har enda prøvet at så den brogetbladet, det kom der ikke noget ud af, den gule fik jeg et par planter af, den hvide spirrede villigt, den blå kom der ikke noget ud af.
Så er det nok min have der er noget galt med når det gælder dem, for alt andet spirrer villigt.
Skrevet af: Jeanette Møller, 31. marts 2011 kl. 12.06
Mange tak for jeres kommentarer. Hvor er det fedt, at man kan høste lidt af andres erfaringer inden man kaster sig ud i nye små og store projekter.
Jeg er ikke så afskrækket over deres tendens til at selvså sig. Efter at have brugt 2 - 3 sæsoner på at nedkæmpe skvalderkålen i min have, kan lidt forvildede frøplanter ikke skræmme mig he he :) Det vigtigste for mig er, at den er robust og smuk, og at den fylder noget.
Der findes åbenbart flere arter af den, end jeg lige var klar over. Mine hedder vist nok noget med blue pearl og white pearl. Hvad siger jeres erfaringer omkring tidspunkt og længde for blomstring? Og hvad er jeres erfaring med at få den i blomst igen efter nedskæring?
Mange hilsner, Jeanette.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.