Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. april 2011 kl. 7.34
Hej
Jeg er ny i dette forum, og syntes ikke lige jeg kunne finde en katagori til dette spørgsmål, men da store frugttræer er en pryd for haven, især i blomstringsperioden blev det her.
Jeg har 2 meget gamle frugttræer, et med små kirsebær og et æbeltræ.
Stammen på kirsebæret er ca. 1,2-1,5 m i diameter, og stammen deler sig i 3 ca. 1,5 m oppe og har derved en kæmpe krone, de sidste 5-6 år har det ikke givet kirsebær, og jeg tænkte om det ville hjælpe at klippe kronen lidt ned, også fordi kronen er så kæmpestor, hvis det er en god ide, er jeg bare lidt i tvivl om hvordan jeg griber det an, også fordi min 8 m stige jo hverken når helt eller halvt op i toppen.
Stammen på mit æbletræ er vel ca. 80-100 cm, og det giver en masse æbler, af ukendt oprindelse, de fleste er bare ikke særlig store, og det er ikke fordi det er en lille sort for der sidder indimellem nogle kæmpe æbler, men træet har en utrolig deform krone, også smider den 1/3 af æblerene i mit vandhul. Så den ville jeg også gerne beskære, men er lidt i tvivl om hvordan jeg beskærer sådan et gammel æbletræ, for ikke at ende med en kost, ville det være en ide at tage det over flere år?
Håber i kan hjælpe med nogle ideer.
Mvh
Johnny
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. april 2011 kl. 10.22
- kirsebærtræet (stenfrugt) skal beskæres sidst på sommeren -
æbletræet kan du tage enkelte store grene helt ved basis - over flere år - tager du for mange ad gangen kommer der en masse vanris -
Skrevet af: Jens J., 3. april 2011 kl. 15.57
Hvis du beskærer æbletræet om sommeren undgår du også at den skyder alt for meget med vandris.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 4. april 2011 kl. 9.15
Jeg takker, nu har jeg da lidt at gå frem efter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.