Skrevet af: Marianne Christensen, 5. april 2011 kl. 13.59
Denne busk er selvsået i min have. Den blomstrer i marts/april og dufter ret kraftigt.
I dag ser den sådan ud:
Skrevet af: Marianne Christensen, 5. april 2011 kl. 14.01
Det vender så lige den forkerte vej, men her er et close up.
Skrevet af: Marianne Christensen, 5. april 2011 kl. 14.18
sidste år i april så den således ud:
Skrevet af: Marianne Christensen, 5. april 2011 kl. 14.18
sidste år i april så den således ud:
Skrevet af: Lis P., 5. april 2011 kl. 14.36
Det er en peberbusk/træ, det botaniske navn er Daphne
Skrevet af: Lone Brems, 5. april 2011 kl. 15.11
Hej Marianne Christensen
Jeg vil gerne lige tilføje, at peberbusken er en giftig plante - og at Giftlinien på Bispebjerg hospital oplyser følgende om
Daphne mezereum:
Beskrivelse: Hele planten er giftig, specielt bark og de bærlignende stenfrugter. Den indeholder det stærkt irriterende stof mezerein. Frugterne skal umiddelbart smage sødt, siden stærkt brændende. Indtagelse af stenfrugter og tygning på grene indebærer forgiftningsrisiko. Alvorlige forgiftninger er sjældne.
Symptomer: Slimhindeirritation med brændende fornemmelse i mund og svælg, tørst, øget spytproduktion, hævelse, blæredannelse (specielt ved sugning på barken). Svære opkastninger, mavesmerter, diarré (blodig) samt feber, nyrepåvirkning og almen påvirkning. Hudkontakt kan give rødme, hævelse og blærer.
Forholdsregler: Giv væske. Kontakt læge eller skadestue, hvis mere end et par frugter eller andre plantedele er indtaget. Vask huden med sæbe og vand.
Det lumske ved bærrene er at de smager sødt, lige når man får dem i munden - kan være fristende for småfolk, der er på opdagelse ......
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Marianne Christensen, 6. april 2011 kl. 16.00
Tak for hjælpen. Det er da en peberbusk.
Jeg har endnu ikke set bær på den, men det kommer nok, når den bliver lidt ældre.
Haven er i øvrigt fyldt med giftige planter, bær og blade. Jeg lærer ungerne, at der er fuglebær og menneskebær, og at man ikke skal spise fuglebærrene. Jeg vil i hvert fald ikke til at fælde guldregn, snebærbusken, nerierne, peberbusk osv. bare fordi der er børn i haven. Så skal jeg jo også fjerne klatretræer og snublepinde, sten, man kan vrikke foden om på og betontrappen, som man kan falde og slå panden ned i. Og begynde at tage alle tornene af roserne. Så er det snart ikke en have mere.
Skrevet af: Lilium J., 7. april 2011 kl. 19.04
Kære Marianne.
Din indstilling er usædvanlig meget lig min.
Efter min mening er det rent hysteri.
Man kan ikke pakke sit afkom ind i vat og lege curling forældre, men man kan fortælle sine poder, at her er altså noget de ikke skal spise/ røre ved-det forstår de fleste.
Børn er ikke åndssvage ( det er små voksne ) og frugterne af peberbusk smager ganske afskyeligt ( dem der er i tvivl skulle prøve ).
Når jeg har besøg af spædbørn skal man selvfølgelig passe lidt på ( hvem efterlader børn på under 1 år ubevogtet ? )-når de har overskredet den alder tror jeg deres smagsløg har forpasset tiden til at smage på Taks, Stormhat, Vinca m.m.
Mine 4 børn har ihvertfald overlevet mødet med min have i bedste stil og der er rigtig mange giftige planter.
Hvis de skulle have nappet et enkelt blad af en giftig plante har de ihvertfalt ikke symptomer herpå.
Hvis man skal sammenligne risici tror jeg det er mere risikabelt at tage turen Taastrup-Købh. Hovedbanegaard en gang for hvert 10 år!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.