Forum

Liguster eller bøg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne S., 6. april 2011 kl. 14.08

Hej,
vi skal til at plante en ny hæk ved vores ene terasse, der ligger mod øst, så hækken vil kun få sol morgen og formiddag. Er der nogen, som ved, hvilken af de to hæktyper, liguster eller bøg, der bedst tåler skygge?
Vh Anne S.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 6. april 2011 kl. 16.44

liguster bruges til både skovbryn og læhegn så den kan godt klare skygge/halvskygge

bøg er en skovplante som kan vokse op unde usle forhold til den får magt og kan få lov til at blive støre ind alt andet

så du skal vælge hvad du syntes er flot og hvad der passer inde i en have hvor du måske har en hæg i en samme

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. april 2011 kl. 8.17

Hej Anne S.
Du skal vælge bøg, hvis du vil have noget, der er ugiftigt og flot hele året. Du får blade, der lægger sig forskellige steder, men det gør du alligevel, bare der er en i nærheden, der har bøg - og så brug det til noget positivt i stedet. Bladene er fortrinlige til at lægge ved planterne til vinterdækning og de giver jorden næring, når de nedbrydes.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. april 2011 kl. 19.39

Jeg ville afgjort vælge alm. bøg fremfor avnbøg, men bøg er bedst. håp

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne S., 10. april 2011 kl. 11.10

Hej alle sammen,
mange tak for jeres svar :-)
Når I, Boi og Hans Åge, skriver, at bøg er bedst, er det så fordi, at I mener, at bøg trives bedre i skygge end liguster gør?
Jeg har læst et sted på nettet, at en bøgehæk godt kan blive spinkel og ikke få så mange blade, når den vokser i skygge, det var bl.a. derfor, jeg overvejede liguster.
Vh Anne S.

Nyt svar til emnet »Liguster eller bøg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Liguster eller bøg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider