Skrevet af: Gitte Palmquist, 19. april 2011 kl. 11.02
Grav bambus op med en drænspade. Den har et langt og spidst blad, der nemmere end en almindelig spade hakker rødderne over.
Skrevet af: Brian Jensen, 19. april 2011 kl. 15.42
en bambus der er 1m i diameter tager ca en 30 time og grave op med en skovspade
Skrevet af: Clara Andersen, 19. april 2011 kl. 20.40
Det er godt med jer ! Så har I ikke set rødderne på en gammel bambus. For 2 år siden fik jeg min gamle bambus sprængt væk. Og rødderne var et tæt filtret og tungt net på 25 cm´s tykkelse. Det kan ingen hånd-værktøj rokke op. - Det yderste fik jeg selv fjernet med et kraftigt mælkebøttejern og boltsaks.
Skrevet af: Brian Jensen, 19. april 2011 kl. 22.19
Clara Andersen
jeg kan desværre så fortælle dig jeg har selv gravet en op der er 1½meter i diameter om 30 cm tyk så jeg har selv prøvet det
det tager ca 1 time så er den klar til at smide på en trailer
Skrevet af: Clara Andersen, 19. april 2011 kl. 22.51
Hej Brian
Hvordan fik du det massive stykke på 1½m x 30 cm delt ?? For du var vel nødt til at dele klumpen ?
Der går jo tyndere rødder endnu dybere ned, op til 20 cm el. mere ned, og de holder det massive stykke fast, så man ikke bare kan vippe det hele op på en gang. - Hos mig var det massive stykke et tæt net af fingertykke rødder.
Hilsen Clara
Skrevet af: Brian Jensen, 20. april 2011 kl. 5.37
det er rigtigt at en bambus er tyg rodet djævel men hvad jeg har af erfaring med at grave dem op med en god skovspade er det ikke nået problem
jeg har altid gjort det at jeg har gravet en rande der er 30 cm hele vejen rundt om den og så er det bare og hygge under den så den bliver så løs at den kan vippes med..derefter har jeg så hakket den i stykker og fået jorden banket af dem så de er lige til at smide på en trailer og køre væk
Skrevet af: Clara Andersen, 20. april 2011 kl. 12.22
Hej Brian
En 30 cm dyb rende hele vejen rundt er nu også et pænt stykke arbejde, så dybt kom jeg aldrig, da jeg forsøgte selv. Jeg må jo tro på dig/jer, dygtigt arbejde. For mig var det hårdt nok at banke jorden af blokkene, jeg fik da ødelagt den gode taburet, der måtte lide under det. Bruger iøvrigt stadig en 3-4 af blokkene som mursten i haven, resten røg på grønt genbrug.
Hilsen Clara
Skrevet af: Martin Hansen, 20. april 2011 kl. 23.18
En økse med langt skaft er også et virkelig godt redskab til opgravning af bambus. Jeg har gravet 3 store gamle bambus op med en økse og en spade
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.