Forum

Frostskadede Clematis Montana?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 24. april 2011 kl. 9.32

Hej forumbrugere i Havenyt.

Jeg har gennem flere år lavet egne klematis - bl.a. af Clematis Montana (almindelig Bjergskovranke), som nu har prydet vores raftehegn i flere år. Men efter denne vinter er fem af mine seks Clematis Montana endnu ikke kommet i gang. Det virker som om de er døde. En enkelt af de ’døde’ har kun ganske svage skud med enkelte bladanlæg hist og her, og kun én ligner sig selv fra de forrige år, og er fyldt med blomsterknopper.

Er det den hårde vinter, der har skylden? Eller er det noget helt andet? Er der nogen som har samme oplevelser som jeg med helt eller halvdøde Clematis Montana?

- Kenn

NB: Vedlagt billede af en af de døde og den der overlevede, fotograferet i dag d. 24. april 2011.

Link til billede af Clematis Montana: www.blogpro.dk/farveoversigt/rosa/clematis-montana-almindelig-bjergskovranke/

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. april 2011 kl. 19.52

Hej Kenn.
Vi har også en meget stor Montana, der ikke har overlevet
frosten. Den ser faktisk ud som din den visne. Om den kommer
nedefra ved jeg ikke, vi giver den lige et par ugers chance til
ellers kommer den helt op. Det er så ærgerligt, men den
frost i vinter har skadet mange af vores planter, selvom vi
har haft overdækket med gran hvor vi kunne. Så det bliver
nok en ny Montana, da de jo blomstrer pragtfuldt her først
på sæsonen.
hilsen Karin K

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. april 2011 kl. 21.11

I sidste uge var jeg overbevist om at mine 3 gamle Montana var ødelagt af en lang kold vinter. Grenene var tørre og knækkede let.
Men her til morgen var der en masse skud på vej op af jorden. Naturlig foryngelse skader ikke, men det giver en del arbejde med at filtre alle de gamle visne grene ud af rækværket.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. april 2011 kl. 21.21

Hej Mogens E.
Vil det sige at jeg bare skal prøve at klippe alt det visne ned.
Det ville være godt, hvis jeg kunne klare det på den måde.
hilsen Karin K

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. april 2011 kl. 21.42

Jeg har ikke klippet mine ned endnu, for da jeg så de nye skud ved jorden viste det jo at der var liv i planterne. Så jeg venter lige 8 -14 dage og ser om der ikke kommer skud længere oppe.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 25. april 2011 kl. 8.15

OK, tak for jeres input. Ja, det var bestemt en kold og lang vinter :o(

Jeg tror jeg giver mine visne montanaer en uge mere, så klipper jeg dem ned. Jeg har allerede været på planteskolen og hente nogle nye, herunder endnu en duftende én, Clematis Montana 'Mayleen', der er meget lys - nærmest hvid - og så dufter den.

Lidt fornyelse må der til …

- Kenn

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. april 2011 kl. 8.39

Rigtig mange klematis er visnede denne vinter på grund af udtørring.
Megen blæst og sol og næsten ingen grødevejr= høj luftighed, hvor knopper og skud vækkes til live.
De tørrer ind i stedet.
Så fat saksen og forny planten.
En etableret klematisrod er meget svær at slå ihjel, så den skyder helt sikkert nedefra. Men hold igen med gødning.
Anne Marie

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 1. maj 2011 kl. 23.29

Hej.
Jeg har også mistet alle mine 4 meget store Montana'er, snøft.
Derudover har jeg mistet én tidligt blomstrende med store hvide blomster, jeg kan desværre ikke lige komme på navnet.
Men resten af mine klematis fra alle andre grupper har overlevet, altså undtagen Montana.
Er det en sart gruppe? Det troede jeg ikke. Den ældste som er død er 8 år gammel med lyserøde blomster og den fyldte fire tremme hegn rundt om mit drivhus, så det er et stort tab.
Jeg har en stikling fra den, men det tager jo desværre lang tid før den får den størrelse.
Tak for rådet Anne Marie, jeg vil vente og se om roden skulle give sig til at skyde.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lund, 5. maj 2011 kl. 14.10

Hej Alle,

Jeg har også i dette forår været godt frustreret over min 4 år gamle Montana.Der er intet liv at spore og jeg giver den nu maj måned med til at give livstegn og ellers må jeg med grædende hjerte begynde at pille den ned af mit hegn i gårdhaven.Æv, den var ellers blevet rigtig fin.Billedet er fra maj 2009 og den er vokset en del siden, SNØFT!

Randi

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jochumsen, 4. juli 2011 kl. 16.43

Hej!

Jeg havde en clematis montana rubens som blev plantet i 2002. I år kom den slet ikke og den var så stor og flot. Jeg gik ud fra den var død og for 14 dage siden klippede jeg den helt ned til jorden. Idag d. 4-7 fandt jeg ved roden af den gamle 4 flotte nye skud, så jeg håber den bliver lige så flot om nogle år som den gamle var. Se vedhæftede billede.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2011 kl. 22.32

ØV - min 12 år gamle Clematis Montana Tetrarose overlevede heller ikke vinteren.

Den var ellers nået 4-5 m op i et stort birketræ, og jeg havde glædet mig meget til at se blomsterne deroppe i år - men nej, der er stadig ikke dukket noget op!

Men det giver jo en undskyldning for at gå på planteskole, og den nye kan jo bruge de gamle grene til at klatre i...

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 5. juli 2011 kl. 7.04

Min Mont. Rubens havde jeg også helt opgivet men for 3 uger siden opdagede jeg, at den var begyndt at komme med nye skud helt nede ved jorden- på nuværende tidspunkt vrimler det op af jorden med skud - og selvom den nok ikke blomstrer i år, så har den altså alligevel overlevet den hårde vinter - så for en gang skyld lønner tålmodighed sig - jeg er i hvert fald glad

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 9. juli 2011 kl. 22.40

Hej Alle.

Juhu... den store flotte Montana som jeg viste på billedet længere oppe, er ikke død :-)
Jeg har netop hér til aften fundet flere gode skud på vej op af mit espalier-hegn. Det er nok en uge siden jeg checkede sidst, og der var intet. Nogle bladene er spist, nok af dræbersneglene, men nu er skudene så højt oppe at de nok skal klare sig.
Jeg har også fundet skud på en hvid Montana som jeg mistede. Min anden hvide har dog ikke vist sig.
Så til jer som venter endnu... I skal ikke opgive endnu :-)
Fortsat god weekend.
Hanne i Glostrup

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Andersen, 21. maj 2023 kl. 8.00

Min Klematis Montana Rubens står op ad en sydvendt mur i en beskyttet have i god muldjord og vandes ofte.

Der er stadigvæk ingen antydninger af blade, hvilket jeg er uforstående overfor, den plejer at være uendelig smuk og overdådig. Har i andre den samme problematik?

Hilsen
Henriette

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2023 kl. 10.59

Hej Henriette.

Frosten har været hårde mod vores planter. Alle mine 3 år gamle figner er frosset ned
Min clematis er også gået til, for ikke lige at nævne nogle af mine sommerfugle buske .

Men jeg tror også at vandmangel spiller en rolle. For det mærkelige er at det er planter, der normal er ret hårdføre,der er bukket under.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Mikkelsen, 21. maj 2023 kl. 16.03

Jeg har to C. Montana Rubens, ca 4 år gamle. De har været så flotte de sidste to år. Den ene ligner din - har dog fundet 2 små blade! Ingen rodskud. Den anden er der lidt liv i. Jeg er kommet dertil nu, at jeg klipper den ene ned og ser om den kommer igen. Min sommerfuglebusk fra sidste år er død. Min blåregn er jeg også noget spændt på, men der er dog grønt i stænglen - så håber. Har også gættet på udtørring under den hårde frost vi havde.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Mikkelsen, 21. maj 2023 kl. 16.03

Jeg har to C. Montana Rubens, ca 4 år gamle. De har været så flotte de sidste to år. Den ene ligner din - har dog fundet 2 små blade! Ingen rodskud. Den anden er der lidt liv i. Jeg er kommet dertil nu, at jeg klipper den ene ned og ser om den kommer igen. Min sommerfuglebusk fra sidste år er død. Min blåregn er jeg også noget spændt på, men der er dog grønt i stænglen - så håber. Har også gættet på udtørring under den hårde frost vi havde.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Andersen, 21. maj 2023 kl. 18.31

Tak for dit svar.
Hilsen
henriette

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Andersen, 22. maj 2023 kl. 6.43

Tak for alle jeres svar.
Hilsen
Henriette

Nyt svar til emnet »Frostskadede Clematis Montana?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frostskadede Clematis Montana?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider