Forum

Peon i krukke?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christel Veistrup, 1. maj 2011 kl. 18.21

Hej
Håber der er nogen som kan svare mig på mit spørgsmål.
Jeg kunne tænke mig at plante en Peon i min krukke ved terrassen, men jeg er usikker overfor om den kan klare overvintring i krukken.

Vh.
Christel

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 2. maj 2011 kl. 10.38

Pæoner er absolut ikke egnede til krukker - desværre, for ellers ville jeg have en hulens masse krukker på terrassen med dem i :o)
Men de har dybe rødder og kan ikke trives i en trang krukke. Så plant du den hellere i jorden, hvis du vil have glæde af den.
Mange hilsner
Trine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. maj 2011 kl. 10.44

Jeg er ikke helt enig - hvis krukken er stor nok, kan det godt lade sig gøre. En af mine overvintrede i krukke i den seneste vinter, hvor vi var nede og vende på minus 23 grader, så det kan lade sig gøre.

Men det kræver en krukke på mindst 30-40 liter og meget gerne større.

Og de bliver ikke lige så store og flotte, som når de gror i jorden, hvor de trods alt har det bedst. Men prøv det - så kan du jo plante den ud senere.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Rudbæk Andersen, 2. maj 2011 kl. 19.48

Jeg er nybagt ejer af en lejlighed - mod tidligere at have ejet hus og frodig have. Jeg har nu kun mulighed for at have krukker - om end nogle store af slagsen, da jeg har rigelig altanplads. Men- jeg bor i 7. og 8. etage med en del blæst. Så det er ikke helt så nemt med plantevalg- når krukkerne også skal stå ude om vinteren. Jeg modtager gerne gode erfaringer og råd!
Joan Rudbæk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 3. maj 2011 kl. 11.48

Du kan have rigtig mange ting i dine krukker, som også klarer vinteren - i sær hvis du trækker dine krukker lidt i læ langs husmuren om vinteren og ikke satser på de stedsegrønne - de bryder sig ikke om kulde og blæst på samme tid.

Jeg har fx. hostaer, forskellige storkenæb, lavendler, forskellige krydderurter, mindre prydbuske og sågar et birketræ i krukker på min terrasse. De klarer alle vinteren i fin stil.

Nyt svar til emnet »Peon i krukke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Peon i krukke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider