Forum

Nordvendt bed – nogle gode ideer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 8. maj 2011 kl. 9.21

Min mand og jeg er næsten lige flyttet fra lejlighed til hus. Foran huset ud mod vejen der er 100% nordvendt er der et bed. Det er ca. 1 meter bredte og ca. 11 meter langt. Da huset skygger for solen er der kun sol der om aftenen. Da det er et bed der ligger helt op af husets facade og der derfor er vinduer der ikke skal groes til, skal beplantningen jo være lav. Den side af huset er ret farveløs mht. planter og vi ville derfor gerne have nogle planter der kunne lyse lidt op.

Jeg har læst herinde at man kunne lave en kombineret pryd- og nytte have, og at solbærbuske skulle kunne klare en nordvendt side. Det er en af de eneste frugtbuske vi ikke har nogle af, så hvis der er nogle der har erfaring med at have dem i skygge vil jeg gerne høre..

Ud over det har i så nogle ideer til hvad man kunne plante sammen med. Vi ville gerne have lidt forskelligt der kunne afløse hinanden sommeren igemmen.

Håber I har nogle ideer. TAK.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 8. maj 2011 kl. 10.18

Nå nu fik jeg så mulighed for at sætte mig lidt til computeren og google lidt forskellige planter.

Jeg overvejer som sagt at plante lidt solbær. Nu har jeg så læst lidt om nogle planter som jeg synes godt om.

Jeg har sået en del persille, så det vil jeg nok sætte lidt af der også. Ud over det så overvejer jeg planter som Bellis, Bacopa og Campanula.

Jeg er itvivl om om bellis kan holde til at stå der. Det jeg har læst mig frem til er at de kan holde til nogen skygge, bare ikke heldagsskyggge. Så er min tanke om den smule sol der er om aftenen - Ca et par timer mon er nok.

mht. de 2 andre planter kan jeg ikke finde nogle oplysninger på om de kan klare frost.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. maj 2011 kl. 18.17

Hej L. Ditlev

Hvis du kunne have held med at få dit lokale bibliotek til at skaffe
"Hvilken plante hvor" af Jane Schul finder du deri en meget præcis afgrænsning af hvilke planter, der vil kunne trives på nordsiden af Jeres hus.
Der er også gode oversigter over højde og bredde på udvoksede eksemplarer af buske, træer, stauder, løg samt oplysninger om blomstringstidspunkt og blomsterfarve.

Held og lykke med beplantningen!

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 9. maj 2011 kl. 14.04

Du kunne overvej Hortensia, rododendron, julerose, div. forårsløg. Det er palnter der alle klarer sig godt i skygge og med forskellige blomstringstidspunkter.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 9. maj 2011 kl. 20.28

Så skulle bogen være bestilt på biblioteket. Den glæder jeg mig til at læse.

Tak for hjælpen ind til videre.

Nyt svar til emnet »Nordvendt bed – nogle gode ideer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nordvendt bed – nogle gode ideer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider