Forum

Blomstring på frugttræet, samt beskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. maj 2011 kl. 10.22

1) Jeg har en grøn Reine Claude som slet ingen blomster har sat i år? Sidste år satte den kun få - og der kom ingen blommer ud af det. Faktisk har den ikke givet en eneste spiselig blomme i de 5 år vi har haft den. Den blev flyttet som 3-4 årig. Er det normalt at Reine Claude er så lang tid om at komme i gang? Træet vokser fint.

2) Jeg har en Clara Frijs pære som er 4 år gammel. Sidste år bar den pærer for første gang og i pæn mængde - jeg var endda nødt til at tynde en del i de unge pærer. I år har den ikke én eneste blomst? Er det normalt?

3) Jeg har et Filippaæbletræ i haven. Det er sat som 2 årigt træ for 3 år siden. Det har kun ganske få blomster i år og har ikke været i god bæring endnu. Jeg har begået en fejl da jeg satte det, ved ikke at klippe grenene 1/3-del tilbage - nu står det med omkring 15 1,5 meter lange grene. Skal jeg lade træet være træ eller skal jeg beskære det - og hvis ja, hvordan?

Håber nogen kan hjælpe.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 10. maj 2011 kl. 19.56

Hej Jes.

1. Grøn Reine Claude er MEGET længe om at komme i god bæring, det har en tendens til at bruge al krudt på at vokse de første mange år. Til gengæld smager de jo så godt, at de er værd at vente på :-)
De skal forøvrigt fremmedbestøves - har du en blommesort der duer i nærheden ?

2. Clara Frijs har tendens til vekselbæring - du kan læse mere om det her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/1000.html

MVH
KarinP

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 11. maj 2011 kl. 10.57

Hej Karin,

1) Ja, jeg har en italiensk blomme ikke så langt fra, men overvejer at sætte en gren med blomster over på reine clauden, så bestøvningsvejen er kortere.

2) Ahh, jamen så må jeg jo beskære/udtynde mig frem til årlig bæring. :)

Nyt svar til emnet »Blomstring på frugttræet, samt beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomstring på frugttræet, samt beskæring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider