Forum

DILD – småplanterne visner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannie T., 22. maj 2011 kl. 21.12

Hjælp... Er der mon nogen, der kan komme med et bud på, hvorfor alt mit dild visner? Det gror fint, til det er ca 8-10 cm højt, og så visner det pludseligt. Roden ser ud til at være problemet, idet der i ved jordpunktet bliver lidt sort og stilken ligesom rådner. Jeg har tidligere haft stort held med at dyrke dild, der groede til ca 1 meters højde, men de sidste 2-3 år, er det gået som beskrevet ovenfor. Jeg synes ikke, jeg har gjort anderledes end tidligere. Der bliver vandet, så det er ikke pga tørke det sker. Øv :o(

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. maj 2011 kl. 21.13

Det lyder som en type svamp. Jeg har læst, at det er vigtigt at skifte voksested for dild hvert år for at undgå sygdomme.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie T., 22. maj 2011 kl. 21.14

Jeg har prøvet at så det andre steder, men det samme sker desværre :o(

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Hansen, 5. august 2015 kl. 15.51

dilden visner

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar H., 7. juli 2016 kl. 12.04

Beskrivelsen fra Jannie T. passer helt præcis på min dild i år.
Den er også gal med min persille.
Resten af køkkenurterne har det godt og gror fint.

Jeg vil nu gerne finde ud af, om det er svamp, og hvordan jeg fjerner /undgår den næste år.
Håber at der er hjælp at hente hos forum'et

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2016 kl. 16.55

Apropos den med at dyrke dild nye steder hvert år - jeg sår aldrig dild, men lader den selvså og hiver den op, hvis den er i vejen. Og har aldrig haft problemer som det beskrevne her, så det er i hvert fald ikke det, der udgør problemet :)

Jeg har den spredt over en stor del af køkkenhaven og de samme steder hvert år.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 7. juli 2016 kl. 17.49

Hej Gunnar dine planter har fået "sorte ben" det er en svampesygdom der normalt rammer småplanter når de er 5 - 10 cm høje, og fremkommer når planterne står for tætte, jorden er våd og det er koldt, når varmen så kommer breder svampen sig hurtig, har man f.eks. en kasse med småplanter og finder nogle med "sorte ben" og ikke fjerner dem, er hele kassen smittet i løbet af et par dage, så fjern syge planter og brænd dem, eller smid dem i dagrenovation. Henry G.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar H., 7. juli 2016 kl. 18.26

Mange tak for svaret Henry G.
Dit råd vil jeg efterleve næste år - Tak

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar H., 7. juli 2016 kl. 18.37

Også tak til Anja Egeriis
Vores "køkkenhave" består af 5 højbede, og det ville være dejligt, hvis vi kunne lave en hjørne, hvor vi altid havde dild, som var selvsående. Men vi har vanskeligheder med at få startet. Nu prøver vi næste år at komme igang ved at så lidt spredt, og fjerne planter med "sorte ben".
Ved du, hvordan jorden skal være ?

Nyt svar til emnet »DILD – småplanterne visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > DILD – småplanterne visner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider