Skrevet af: Søren Truelsen, 25. juni 2011 kl. 15.42
Hej havenyt-læsere,
Vi købte et gamelt hus med en vild have. Vi holder meget af den og specielt frugt buskene giver os glæde. Tæt ved huset var, da vi overtog huset, en mystik siv/bambus plante. Vi ville gerne have nogle figne træ så vi besluttede at fjerne dem. Nu her 3 år efter er de stadig ikke væk, og vi er ved at blive desperate. Vi ved ikke hvad den hedder, kan ikke komme den til livs. Vihar gravede store rod-systemer op, fjernede alle skud der kom frem i to år, prøvede et utal af mere eller mindre sunde sprøjtemiddler.
Planten minder lidt om bambus. Når den er fuldt voksen er den 3-3.5 meter, bladende er hjerte formet og grøne, stænglen er grøn. Når den kommer frem er skudne røde og bladene er røde. Den vokser, fortiden, mellem 5 og 20 cm om ugen, sætter skud flere meter væk fra der vi tror den startede.
picasaweb.google.com/SorenTruelsen/PlantenDerIkkeVilVK
Hjææææælp
Tak,
Søren og Margrethe
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. juni 2011 kl. 16.08
Det er japansk pileurt. Noget af det sværeste at komme af med i en have og invasiv i naturen.
Kender ikke nogen effektiv metode.
Anne Marie
Skrevet af: Jørn Petersen, 25. juni 2011 kl. 16.28
Jeg har den samme, eller retter havde.
Jeg gravede også store rødder op, og troede jeg havde fået alt om, men som du selv skriver, sætter den nye skud flere meter fra moderplanten, jeg sprøjter de nye røde skud med roundup, ca. 1 gang om ugen, og kun på bladene, det har gjort at min nu ikke kommer længere.
Skrevet af: Søren Truelsen, 25. juni 2011 kl. 20.22
Hejsa,
Tak for det hurtige, om end noget triste svar. En hurtig google viser at den er en slem satan. Milijøministeriet og naturstyrelsen har flere sider dedikeret til den. Ikke noget under at den ikke er bukkede under de sidste par år. Det ser ikke ud til der findes nogle gode måder at komme den til livs når den er i plænen. Sidste år prøvde vi i et hjørne med roundup, men det lavede nogle slemme huller i plænen og passede dårligt med de tanker vi havde om at plante figbetræer. Derfor valgte vi igen i år at prøvr at pille alle skud op - pokkers. Gætter på der ikke er noget fornuftigt alternativ til en grim kombination af roundup/sort-plastik i et års tid. Øv øv øv. En god ting er dog at vi nu ved at vi skal fange og fjerne dem med det samme de to-tre andre steder i haven hvor der er enkelte skud.
Mange tak for hjælpen,
Søren og Margrethe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.