Forum

Hortensia’er uden blomst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Sørensen, 29. juni 2011 kl. 20.55

Jeg fik den skønneste lille hortensia i 'mors dags gave' sidste år, og fik nøje besked på, af svigermor, at den måtte jeg ikke røre med en ildtang... Beskæring var bandlyst.

Jeg har med spænding ventet på at den skulle gå i blomst, og den har da også overlevet vinteren og slet ikke beskåret.

Men ingen blomster-stande på den i år...

Jeg tænker om det måske kan være fordi jordbunden ikke er sur nok, eller den måske er for leret. Vores jordbund indeholder rigtig meget ler, og vi har faktisk store problemer med dette. Bortset fra vores blomsterbed, hvor stort set alt ler i 50 cm dybde er fjernet og erstattet med muld/spaghnum.

Jeg har faktisk samme problem på den anden side af huset, hvor der står en hortensia, som er ved at have en rigtig god størrelse, men nu har vi boet i huset i 4 år, og har endnu ikke set en eneste blomst på den. Vores gartner, som jævnligt klippede græsset omkring den, lod dovenskaben tage over, og slog græsset med en traktor-ting, som så bevirkede at han altid knækkede grene på denne hortensia. Sidste år frabad jeg mig så at han skulle slå græs der mere... det skulle jeg nok selv gøre, men min hortensia står stadig uden blomst.

Kan man flytte hortensia'er... og hvornår skal dette i så fald så gøres?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. juni 2011 kl. 10.06

Det lyder til at være de nyere hortensia typer, der er importeret i store mængder med blomst på, drevet til at blomstre forår og sommer. De har ikke evnen til at blomstre uden at være i drivhus først.
Hortensia er en efterårsblomstrende busk af natur. De gamle naturligt blomstrende planter har mindre hoveder i rosa/blå og de blomstrer hvert år uanset vinteren.
Dertil er der kommet nye udvalgte danske sorter, der skulle være blomsterrige, men jeg har ingen erfaring med dem endnu.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hortensia’er uden blomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hortensia’er uden blomst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider