Forum

Hjælp til mine Hotensia.!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thrine Andersen, 7. juli 2011 kl. 9.48

Jeg købte sidste år 5 hotensia på en planteskole, og plantede enlig alle 5 ud i samme krukke.
De har så stået og overvintret i krukken udenfor velog mærket. Klippede dem først ned her til foråret. og de skyder da også i krukken. Men de er forholdsvis stadig små hver især(de fylder krukken ud) men der er ikke tegn på blomstring forløbig :( Hvad kan de skyldes??

Og iøvrigt har jeg en stor krukke som jeg har plantet tre store hotensia i sidste år(flotte frodige røde blomster) men igen de skyder fint (dog lidt forskelligt hver især) den ene har dog formådet at lave en lille rød blomst i bunden. den anden blomstre ikke og den tredje er stadig meget lille forhold til hva den burde være :(.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pr R., 7. juli 2011 kl. 12.44

Hej
Jeg kunne forestille mig at den hårde vinter har sin del af skylden. Og eller at du har beskåret de "forkerte" grene. Hortensia blomstrer på sidste års skud.
Måske de trænger mere plads og ny jord
med venlig hilsen P

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 7. juli 2011 kl. 13.32

Hej Thriene.

Jep...du har gjort som mig.

Jeg havde ingen tålmodighed da foråret brød frem og jeg kunne se der kom blade i bunden af Hortensiaerne.
Alle de "visne" grene klippede jeg af!!
Fejl!!
De ser visne ud, men det er op ad dem de nye skud og blomster kommer.
SÅ...næste år klippes KUN blomsterhovederne af !

Men rolig...du har blomster igen i dem til næste år...hvis du har tålmodighed......;0)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 7. juli 2011 kl. 22.06

Hej Thrine..

Det kan også skyldes at Hortensia ikke blomstrer endnu. Dem du kan købe i maj-juni-juli måned i fuld flor i butikkerne er drevet frem... Hvis du prøver at kigge på de gamle hortensia der står i haverne, blomstrer de ofte først i august-september. lidt afhængigt af præcis hvilken Hortensia det er du har.. Nogle af dem du kan købe fx. som stueplante/sommerblomst/krukkeblomst kan godt overvintre udendørs men kommer aldrig i blomst igen..

Hilsen Else

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 7. juli 2011 kl. 23.43

Jeg har et sted læst at man kun skal klippe det visne væk ;D

Hvornår kan man se hvad der er vissent og hvad der ikke er det?

Den ene af mine hotensiaer er ret stor, men fordi den stod klemt sidste år, har den i år kun blade yderst på nogle af grenene. Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre for at få den tæt igen?

Helle-Sofie

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. juli 2011 kl. 8.35

Det er ikke alle hortensie, der skal klippes!!
De træagtige klipper man kun for at forynge, og de fryser normalt ikke tilbage,(bliver store buske).
De mellemstore med lodne blade klippes kun, hvis de bliver for store og vælter. De gamle visne grene kan fjernes, når de nye står med blade.
Serrata-typerne klippes kun for at forynge, som andre buske og fjerne visne spidser. Får flotte efterårsfarver og ofte med flade hoveder.
De botaniske typer klippes ikke.
Macrophylla-typerne med de tykke glatte blade fryser ofte tilbage og blomstrer ikke mere uden frostfri opbevaring(som beskrevet af Else).
Man kan fint beskære ranglede buske nu,så de kan nå at danne nye blomsterknopper klar til næste år.
Anne Marie

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. juli 2011 kl. 11.19

- der er ikke mange hortensia i krukker der slipper godt fra vinteren - hvis ikke krukkerne bliver gravet ned - plant dem dog frit ud og brug krukkerne til sommerblomster - det giver ikke nær så mange ærgrelser -
MM

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thrine Andersen, 8. juli 2011 kl. 12.50

Mange tak for jeres hjælp. :)

Jeg må bare bevæbne mig med tålmodighed. og se hvad der sker.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 10. juli 2011 kl. 13.00

@Anne Marie

Tak for dit svar, om at man kan beskære ranglede buske nu.
Jeg har et spørgsmål mere før jeg beskærer:

Jeg har klippet de grene som ikke har blade, men hvordan skal jeg ellers beskære, hvis jeg beskærer mere generelt, så vil den ikke have blade tilbage?

Helle-Sofie

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. juli 2011 kl. 21.46

Den sætter nye, hvis du gør det nu. Klip lige over et knoppar, som sidder hele vejen på de nøgne grene.
Anne Marie

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 14. juli 2011 kl. 21.27

@Anne Marie

Jeg kan ikke se nogle knopper på de nøgne grene. Men der er nogle få meget små buler eller ujævnheder på grenene, er det dem du mener.

Mvh Helle-Sofie

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 18. juli 2011 kl. 12.21

Mit spørgsmål er blevet lidt væk, så jeg hæver lige tråden igen. Og gentager spørgsmålet til Anne Marie. Men andre er også meget velkomne til at svare.

@Anne Marie

Jeg kan ikke se nogle knopper på de nøgne grene. Men der er nogle få små buler eller ujævnheder på grenene, er det dem du mener.

Mvh Helle-Sofie

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. juli 2011 kl. 21.36

Undskyld Helle-Sofie.
Jeg ikke svarede straks.
Knopperne sidder parvis to og to og kan være små på gamle grene.
Kan du ikke lægge et foto ind med bulerne, så vi kan se, hvad det er?
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hjælp til mine Hotensia.!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp til mine Hotensia.!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider