Forum

Hvad mangler min jord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 9. juli 2011 kl. 22.51

Hej alle.

Er der nogen som ud fra disse billeder kan se hvad min jord mangler?
Jeg giver kompost hvert år ad et par gange, alle bede får nok en 3-4cm i alt om året.
Jeg spreder også NPK 1-2 gange forår og tidlig sommer.
Alt har haft det lidt tørt her i forår og sommer, men nu er der sandelig vand nok.
Bladene har set sådan ud ihvertfald de sidste 3 år.
Jeg tænkte på om det kan være kalk, jeg mangler?
Dette billede er et japansk kirsebærtræ.
Jeg sender et billede mere i et nyt indlæg.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Hilsen Hanne i Glostrup

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 9. juli 2011 kl. 22.52

Her kommer et billede af en Clematis.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 10. juli 2011 kl. 10.46

Ud fra billederne kan det være svært at bedømme om det er jern- eller magnesium-mangel.
Er de primært de nederste eller de øverste blade som ser sådan ud? Hvis det er de nederste blade som bliver påvirket først er det magnesium-mangel. Hvis det er de øverste blade som påvirkes først er det jernmangel.

Du kunne selvfølgelig også lige tjekke jordens pH, den påvirker jo også næringsbalancen.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 10. juli 2011 kl. 22.43

Hej Martin.
Tusind tak for dit svar.
Det er primært de ældste blade, som ser sådan ud. Hvis det er hvad du mener med øverste og nederste blade, så er det de nederste som er værst.
Jeg har tænkt mig at købe et ph-målesæt, og evt. få min jord testet.
Jeg tænkte at jeg lige ville spørge hér først, hvis nu andre havde været ude for det samme, og så lige kunne komme op med løsningen.
Det er ikke alle planterne i områderne som ser sådan ud, men mange af dem. F.eks. står der høstanemoner lige ved siden af clematises og de har det fint. Derfor tænkte jeg at det kunne være kalk, fordi jeg ved at clematis er glade for kalk.
Endnu engang tak skal du have :-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 22. juli 2011 kl. 14.00

Det var så lidt :)
Magnesiummangel ses oftest ved sur jord eller efter meget nedbør, men Høstanemoner er vist ret glade for jord med høj pH. Jeg ville alligevel prøve at give noget gødning som indeholder magnesium. Det gør de fleste nok eftersom det er et makronæringsstof

MVH Martin

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. juli 2011 kl. 14.42

Hej Hanne.

Hvis jorden samtidig har et lidt lavt Rt tal, vil det rigtige være at tilføre dolomitkalk. Det er en helt almindelig handelsvare, som indeholder en god del magnesium.

Hvis du skal tilføre Mg. med NPK, får du nemt tilført alt for meget af andre næringsstoffer i forhold til den tilførte mængde magnesium.

Mvh. Hans.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 27. juli 2011 kl. 12.54

Tak for hjælpen, begge to.
Jeg har nu købt Dolomitkalk, og så venter jeg spændt og ser om det vil hjælpe på bladene til næste år.
Fortsat god sommer til alle :-)

Nyt svar til emnet »Hvad mangler min jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad mangler min jord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider