Skrevet af: Gitte Jensen, 13. juli 2011 kl. 11.44
Hej - er der nogen der har gode råd: i den gamle have vi har overtaget i foråret er der en rædsom græsplæne!! Min husbond og jeg er ikke lige enige om hvordan vi griber det an, men i foråret købte han en maskine der kunne fjerne mos og lufte plænen. Mosset blev fjernet og revet af (det meste - og der var meget), men han har endnu ikke luftet plænen, han mener, det skal vente til den er blevet pæn, hvilket den IKKE er. den er fyldt med forskellige kløver, storkenæb og bellis + diverse andet ukrudt - trods gødskning! Hvornår bør vi bruge den lufter?? - andre råd modtages også med tak.
sommerhilsner Gitte
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2011 kl. 17.24
-det lyder som om i skal give den en gang plænerens først -
MM
Skrevet af: Lone Brems, 13. juli 2011 kl. 19.33
Hej Gitte Jensen
Der er fagmands-råd at hente i arkivet. Skriv "En græsplæne uden kemi" - så dukker Sten Porses artikel om emnet op.
Og når nu udgangspunktet er, at der er planter i plænen, som i ikke ønsker må i holde fokus på tålmodig pleje af græsplanterne - det kan lade sig gøre at nå frem til at græsset udkonkurrerer de fleste andre arter - men ikke på en enkelt sæson.....
God fornøjelse med plænen :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Henry G., 13. juli 2011 kl. 19.44
Hej Gitte Din husbond kan roligt gå i gang med at vertikalskære græsplænen snarest, men helst når plænen er lidt tør i overfladen, der bør skæres i en dybde af min.1 cm., kør på langs og på tværs, derved bliver jorden også planeret. Samtidig fjernes en masse af jeres vilde "ukrudts"planter, så i ikke behøver at sprøjte. Dette gentages flere gange i løbet af sommeren, gødning efter behov. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2011 kl. 19.55
Mogens Madsen -
jeg tror, at du skal prøve at læse dette igen:
www.havenyt.dk/om_havenyt/
Brug af Plænerens og lignende er jo ikke lige det, som havenyt.dk ønsker at fremme, og det ved du jo i virkeligheden godt - ikke?
Mvh
Anja
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juli 2011 kl. 8.38
-hej anja - plænererens er heller ikke min livret - og jeg har intet mod lidt vilde planter i græsset - men sådan er det jo ikke alle der har det -plænerens er et hormonmiddel som ikke skader græsset og det nedbrydes ret hurtigt og det når ikke grundvandet -
MM
Skrevet af: Gitte Jensen, 14. juli 2011 kl. 11.21
Hej alle - tak for jeres råd - vi er heller ikke til kemi, og lidt små-blomster gør heller ikke noget , bare der også er LIDT græs!! men nu vil jeg sætte husbonden igang mevertikalskæreren - når det tørrer lidt i toppen efter dagens regn,( men den er ellers tiltrængt) så håber jeg det kommer lidt "fut" i græsset igen. TAK
Gitte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.