Forum

Dronningebusk – hvonår beskæres?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cathrine Maria John Michelsen, 22. juli 2011 kl. 14.07

Jeg har en 3-4 meter høj Dronningebusk i min nye have.
Den har meget lang grene (1,5-2 m) op til kronen, som er stor, frodig og flot blomstrende.

Grenene op til kronen er dog meget kedelige og ser meget tørre ud og Dronningebusken står under et træ, som det er vokset op i.

Jeg vil gerne bevare Dronningebusken, men vil gerne undgå den lange, kedelige del op til kronen – samtidig vil jeg gerne have at den fylder mindre oppe hvor træet har sine grene.

Ideelt vil jeg helst klippe Dronningebusken helt i bund, så den kun er ½-1 m høj og så håbe på at den vil skyde en flot krone op derfra, som så kun bliver 1-2 m høj med ligeså mange flotte blomster, som den havde her i forsommeren.

På den måde vil den også komme mere til sin ret ved siden af træet og ikke fylde op i træets nederste grene.

Hvis jeg gerne vil opnå det resultat, hvornår skal jeg så helst klippe ned og er det sikkert at klippe den så langt ned, som jeg beskriver?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. juli 2011 kl. 16.02

Hej Cathrine Maria John Michelsen

Dronningebusk kan ikke let formindskes - den er genetisk programmeret til at udvikle til en ca 3 meter høj og 3 meter bred busk, som ikke fortsætter ud over "ungdomsfasen" med at sætte nye skud på den underste meter af grenene.

Når din Dronningebusk bliver højere skyldes det nok kampen om lyset mellem busken og træet.....
Hvis du skærer grenene af ca 1 meter over jorden vil busken skyde fra roden og ikke fra grenene.

Du kan ikke kun ved at skære busken tilbage holde den i en dværgform - der skal også beskæring af roden til, hvis det skal lykkes. Med andre ord skal busken pines rigtig meget, hvis du skal opnå en lav tæt vækst. Det vil nok være svært at komme til at rodbeskære uden at skade træets rødder også....

Så i stedet for at arbejde imod buskens naturlige form kan du overveje to ting:
Opstamme træet, så der kommer mere lys til busken, der vil folde sig ud med grene hængende mere elegant ud til siden.
Plante en fodpose af anselig størrelse - for eksempel et lavt, klippet bøgepur. Fodposen kan være geometrisk formet eller mere
frit formet - vigtig er det at opnå en fladevirkning under busken, der så vil stå som en "buket" midt i en rolig grøn - om vinteren brun - flade.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cathrine Maria John Michelsen, 22. juli 2011 kl. 22.13

Hej Lone

Tusinde tak for din hjælp.
Så tror jeg faktisk, at vi vil fælde træet i stedet for at stamme det op, for at give Dronningebuskene fuld ret til pladsen i stedet.

Mange hilsner fra Cathrine

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 22. juli 2011 kl. 23.29

Jeg har dronningebuske som hæk.
De er nu ca 12 år gamle.
Jeg fjerner grene hvert år, efter blomstring, så den forbliver forholdsvis tæt forneden, og ikke bliver monster høj.
Jeg piner ikke planterne, men lader dem forblive buskede - jeg klipper dem ikke firkantede, men lader dem brede sig og være flotte.
Jeg vil foreslå, at du klipper ca 1/3 af grenene af helt nede ved jorden. Så vil busken skyde igen til foråret.
Det kan du gøre indtil den ser ud som du ønsker det.
Efter dette skal du så blot vedligeholde busken, ved en gang imellem at fjerne de grene der bliver for lange.

MVH Lene

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 23. juli 2011 kl. 7.41

Hvis du skære de tykkeste og ældste grene helt ned til jorden på busken ca 1/4 om året så vil den skyde fra roden hvert år.
Den vil helt sikkert komme med skud fra jorden som gror ca 1-2m på en sommer.
Du kan med fordel klippe toppen af disse skud i 1m højde og de vil dermed forgrene sig.

På denne måde vil du have en meget tættere og bred busk. Hvis du gerne vil have den også er høj lader du bare nogle af skudene vokse som de vil.

Held og lykke med denne fantastiske flotte busk!!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. juli 2011 kl. 12.59

Cathrine
Normalt anbefaler man at beskjære fra maj til august, da busken da ere i vækst.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Dronningebusk – hvonår beskæres?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dronningebusk – hvonår beskæres?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider