Forum

Frø fra hvilken staude?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. august 2011 kl. 22.38

Jeg har taget nogle frø fra en staude som jeg ikke kan finde ud af hvad er for en.... Jeg har kigget bl.a. på The Seed Site men den er ikke afbilledet under Seed Pods

Den har blomster som minder meget om valmue blomsten (har set dem i gule, orange og laksefarvede) - og løv stort set magen til akeleje, bare mindre i højde og drøjde

Frøene beskrives vist bedst som "kaffegrums" :)

Kapslen hvori frøene ligger, er ca. 2cm høj/lang og 0,5cm bred -og er i formen lidt lig en lukket paraply (uden håndtaget) med "lufthuller" foroven og derpå en lille dut som lukker af helt i toppen.

Er der mon nogen der kan tyde hvilken plante jeg har forsøgt at beskrive?

Ellers må jeg tage et foto når jeg møder den igen :)

Mvh. Henriette

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. august 2011 kl. 23.10

Hej Henriette
Det kunne godt lyde som en af mange arter valmuer, men et billede ville nok hjælpe.

Du kan evt. google på billeder af "papaver"

mvh Vibeke

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. august 2011 kl. 23.55

Hej Vibeke,

Tak for svar :) Jeg har tidl. googlet papaver samt deres frøstande og det er ikke dem... kapslen er tynd og aflang.

Jeg ser om ik' jeg kan finde en og tage et billede :)

mvh. Henriette

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. august 2011 kl. 8.15

Prøv om du kan finde et billede af frøstanden på Meconopsis cambrica (skovvalmue eller valmuesøster)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. august 2011 kl. 10.01

hvad med jomfru i det grønne, men det kan nu sagtens være en valmue, da de kan have smalle frøstande, det har jeg set på mine i haven mange gange, de bliver ikke alle runde og buttede, den etårige valmue har små frøstande på nogle arter.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. august 2011 kl. 16.07

- det kan sagtens være den en art meconopsis -
MM

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. august 2011 kl. 16.26

Meconopsis-næppe!

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 14. august 2011 kl. 18.28

Når jeg læser din beskrivelse ser jeg den sibiriske valmue for mig. Den findes i gule og orange farver.
Frøstanden er lang og smal og ellers bygget som valmuernes.
Den er en af de selvsående planter jeg glædes over i min have.
Planten er fin og sirlig og står der hvor andet ikke gror, langs husmure og i flisesprækker.

Venlig hilsen
Hanne

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 14. august 2011 kl. 22.13

Tak for alle jeres svar og bud :) Jeg har googlet jeres forslag og selve blomsten minder meget om både Sibirisk valmue og Skovvalmue - men løvet på disse er takket som på andre valmue planter jeg har set på nettet. Hvor den jeg søger navn på har runde blade - og er magen til bladene på akelejen, men mindre. Som Hanne skriver, er den nok selvsået og jeg ser den meget ofte langs husmure og andre kanter... Via mit arbejde kommer jeg ind i en masse haver i morgen og er der nogenlunde tørvejr, tager jeg et foto som jeg uploader her på siden i morgen :) Mange hilsner, Henriette

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Juul Larsen, 15. august 2011 kl. 10.15

Lige et bud -mener den hedder Califonien gold puppie
mvh Sanne

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. august 2011 kl. 14.43

Det er en guldvalmue

MVH Lis

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. august 2011 kl. 15.16

til lilium - jeg har en del meconopsisarter i haven - mest i gule og orange farver - men de de blå betonifolia og grandis har jeg ikke så meget held med -MM

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 15. august 2011 kl. 19.09

Av av av hvor pinligt... Jeg var så sikker på at planten jeg efterlyste havde runde blade - og ikke takkede som valmuens. Men efter min tur rundt i diverse haver i dag, så jeg at bladene ER takkede og dermed er en valmue. Det beklager jeg meget og vil i samme åndedrag gerne takke endnu engang for alle jeres svar og bud :) mange hilsner, Henriette

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 6. september 2011 kl. 21.00

Hej Henriette
Efter at have læst dit indlæg mange gange, er jeg 100% (næsten) sikker på, at planten, du har taget frø af, er Skovvalmue (Meconopsis cambrica)! Prøv at Google billeder.
Hilsen
Lene

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 6. september 2011 kl. 21.19

Hej Lene,
Tak for dit svar. Jeg har lige googlet Skovvalmue og du har helt ret, det er dem jeg har taget frø af :)
Som jeg skrev i mit seneste indlæg, så huskede jeg forkert mht. hvordan bladene så ud - så kan jeg jo lære at tage billeder med det samme :)

Hilsen Henriette

Nyt svar til emnet »Frø fra hvilken staude?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø fra hvilken staude?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider