Forum

Beskæring af hortensia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Bang Rasmussen, 16. august 2011 kl. 17.13

Kan jeg beskære mine hortensiaer her i efteråret når de er afblomstret? Mine er blevet frygtelig store i år, så de skal både tyndes ud og skæres ned. Og kommer de så med blomster næste år. Kan man evt. skære dem 50-75 cm ned uden det betyder noget for blomstringen næste år.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 16. august 2011 kl. 17.55

du kan godt beskære dine hortensia.men de grene hvor du skærer vil ikke bære blomster til næste år. så mit råd er at skære ca. 1/3 af grenene af dybt nede og resten kun varsomt under
blomsterstand så vil du få dem lidt lavere efterhånden.
hortensia blomster kun på anden årsgrene. så varsom beskæring er nødvendig
Blomsterhilsen Jimmy Bang

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. august 2011 kl. 20.13

Da det er flere forskellige slags hortensia, du har i dit bed, kan man ikke generelt sige, hvordan du skal beskære.
Serrata typerne kan godt blomstre på et års skud og det kan arboreskens typer også. Macrophylla af de nye sorter er ikke særlige godt til at blomstre på årsskud, men da du synes de er blevet for store, vil jeg foreslå, at du beskærer som foreslået lige efter blomstring = lige når de begynder at skifte farve, så de kan nå at danne blomsterknopper på de ikke blomstrende grene.
Hilsen
Anne Marie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Bang Rasmussen, 16. august 2011 kl. 21.45

Hej A.M. og tak for din kommentar. Jeg er ikke så erfaren at jeg ved hvilken type mine hortensiaer er, men jeg har i flere år klippet de visne blomster af her i efteråret og de er kommet fint næste sommer. De er ca. 8 år gl. og jeg har aldrig beskåret dem før, men nu er de blevet for store og vokser helt ind i hinanden, som du kan se. Så der skal gøre noget her i efteråret.

Hilsen Hanne Bang

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2011 kl. 8.53

Hej Hanne
Du skal beskære inden blomsterne helt har skiftet farve til den mere afdæmpede efterårs-farve, hvor de er gode til tørring(gem dem mørkt og tørt til buketter og kranse).
Du skal ikke klippe dem helt i bund, da det bare giver nye lange skud næste år.
Du kan se nogle af dine sorter på min hjemmeside: www.loenbaek.dk
Anne Marie

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Bang Rasmussen, 17. august 2011 kl. 13.17

Hej Anne Marie - hvilken hjemmeside du har. Har lige siddet og kigget på den og fundet nogle af mine hortensiaer.
Jeg tror jeg vil gøre som du siger, man kan jo godt bruge nogle tørrede hoveder til dekorationer. Jeg har en mørk garage, hvor der også er tørt. Der har mine hortensiaer, som jeg har i krukker, stået inde i i vinter og de har klaret det så flot.
Jeg har lige "puttet" et billede af et af mine bede med rhodendron på her, så du lige kan se det også!

Tak endnu engang!

KH Hanne

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2011 kl. 21.39

Hej Hanne
Jeg kan godt lide din brug af farver i bedene, den grønne baggrund og så naboens træ som baggrund.:-)
Hvad er det gulløvede træ for et?
Hilsen
Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Bang Rasmussen, 19. august 2011 kl. 12.51

Øh, jeg ved det ikke helt præcist, men tror det er noget med acacietræ. De er super flotte lige nu, hvor de er meget store. Vi klipper dem ned her i efteråret hver år, ellers løber de fra os.
Med hensyn til naboens træ, er jeg træt af det p.g.a. jeg har birkeallergi, derfor er det ikke så smart, men flot er det da.

Hilsen Hanne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. august 2011 kl. 21.06

Så er det nok det gule uægte akasietræ 'Friesia', meget kraftigvoksende. En god ide at klippe det.
Det var naboens røde træ, jeg hentydede til som smuk baggrund.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Beskæring af hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider