Skrevet af: Betina Knøfler, 20. august 2011 kl. 14.06
Hej
Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe mig..
Vi fik i april plantet ny bøgehæk rundt om vores grund, vi købte 170 cm. planter med klumb.
For ca. 1 måned siden begyndte enkelte af dem at tabe bladene og blive brune i bladene. Nu gælder dette for ca halvdelen af planterne og nogle af dem har ingen blade tilbage overhovedet.
Vi har fulgt forskrifterne mht. siveslange og vanding. Vi har lagt bark ud og sørger for at evt. ukrudt med det samme fjernes.
Mit spm. er: Er vores bøgehæk ved at dø, eller er den blot ved at "sætte sig" ?
Hvis man kradser forsigtigt på stammen, så er den stadig fin grøn...
Men hvad gør vi galt?
Ingen af vores naboers bøgehække ser sådan ud.. Deres har stadig grønne blade på (deres er plantet som barrods for 3 år siden)..
Med andre ord, de står i præcis den samme type jord og bliver udsat for samme mængde evt. blæst (vores hæk er dog let stribset fast til et hundehegn efter råd fra planteskolen)....
Jeg håber, at der er nogen, som har prøvet det selv eller ved, hvad der er ved at ske med vores hæk..
På forhånd tak
VH Betina
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. august 2011 kl. 18.48
hej Betina. Der kan være flere ting galt, som man må spørge lidt ind til. Området ser nyetableret ud og i den forbindelse kan det være traktose... altså der kan have kørt tunge maskiner på stedet uden i har behandlet jorden inden i har plantet. Hvis det er tilfældet fugerer jeres rende som et lille svømmebassing hvor alt regnvandet kan samles.. og de er så derfor stesset på grund af for meget vand.
Det kan også være det modsatte, altså for lidt vand hvis jorden har svært ved at holde på vandet. Den megen vind på stedet gør at de forbruger ekstra megen vand.
Man må i hvert kalde det en stressskade oven på den flytning de har været igennem.
Kvaliteten af de planter der er sat kan også problemet. Hvis rodnettet ikke har været ordentligt, springer de bare lige ud og har svært ved at få vand nok op til de mange blade. planten reagerer ved at få meget små blade og hvis ikke den får gang i rødderne så taber den bladene.
Planterne er sikkert ikke døde (endnu), men de går en svær vinter i møde når de ikke får mulighed for at modne af rigtigt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.