Forum

Beplantning af tidligere moseområde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Nicolaisen, 28. august 2011 kl. 12.35

Jeg bor nær et sted hvor der tidligere har været en mose, da mosen med de mere våde tider har stået med blankt vand, har vi besluttet at fylde mosen med muldjord. Men stadig står der blankt vand: Vi vil gerne så græs på området og så på de vådeste steder plante særligt sugende planter såsom lav pil eller lignenede.
Men hvilke planter er gode til et så fugtigt område?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. august 2011 kl. 16.24

Hej Mette.

Hvor stort er moseområdet?

Hvis det er mere end 100m2, kan det være omfattet af naturbeskyttelseslovens §3 med alt hvad det medfører af restriktioner.

Mvh. Hans

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nicolaisen, 28. august 2011 kl. 18.32

Ja, ja alt det er undersøgt. Det var gode råd til beplantning jeg var interesseret i.

MVH Mette

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 28. august 2011 kl. 19.33

Hej Mette,
hvis vandet ikke kan komme væk på naturlig vis ved at I f.eks. graver en grøft til afløb, så er der muligvis ikke så meget at gøre. Vi har selv været nabo til en mose og da grundvandet i den lokalitet er steget markant over en årrække, så var en stor en konstant under vand. Løsningen kan være, at I graver ud til en lille sø eller dam - alt efter størrelsesforholdene. Derved får I vandet samlet eet sted og kan forhåbentlig bedre bruge resten. Den afgravede jord kan I bruge til at hæve niveauet på resten af området.
Mht. planter, så tror jeg pil er det eneste der kan/vil gro i våd jord - men selv pil nægter at gro, hvis de står i flere centimeter vand skal jeg hilse og sige ;-)
Til gengæld kan I få en dejlig lille sø med siv, åkander, ænder, frøer og sølvsmede - det er slet ikke at kimse ad :-)
Hilsen Tina

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. august 2011 kl. 20.47

Rødel kan vokse i våd jord, ellers er der jo blomster som f.eks. iris.

Nyt svar til emnet »Beplantning af tidligere moseområde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beplantning af tidligere moseområde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider