Forum

Våd græsplæne :’(

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Denni Frederiksen, 28. august 2011 kl. 19.10

Hej.

Jeg er næsten lige blevet hus ejer og har en grund på 900m2

Siden den 3. August har jeg ikke kunne slå min græsplæne da der ligger så meget vand.
Den 3. August valgte jeg at slå det selvom det var vådt.
Græsset vokser heldigvis utrolig langsomt.
Jeg prøvede at grave et hul på omkring 40-50 cm for at se om det var ler det hele, og det var det så:( Jeg var ude her til aften for at se om jorden skulle være lidt tør men, det er stadig så vådt så man synker i meget hurtigt.
Jeg har snakket med min nabo som har samme problem. Han har lagt dræn nogle steder men, uden positivt resultat.

Hvad gør jeg? har ikke kunne bruge min have i snart 2 mdr.
Kunne en grøft være den eneste løsning?

Håber nogle kan hjælpe, da jeg er ved at gå i spåner over den have:)

Mvh
Denni

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Denni Frederiksen, 28. august 2011 kl. 19.11

Billederne som taget 2 forskellige steder i haven.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 28. august 2011 kl. 19.38

Av, det dér er noget hø!
Ligger I lavt i forhold til omgivelserne? For så er det virkelig svært at gøre noget.
Vi ligger heldigvis ikke lavt, men har alligevel meget våd græsplæne for tiden pga. hård lerjord - men så slem som din er det dog ikke.
Jeg tror, at din jord har traktose og skal "grubbes" - det er noget med at leje en entreprenør til at komme og "stikke huller" i græsplænen med en stor maskine, så der kan komme vand ned gennem lerlaget. Tror at græsplænen skal genetableres bagefter.
Der er sikkert nogen herinde, der er eksperter på området, som vil give deres besyv med.
Hilsen Tina

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. august 2011 kl. 20.41

Hvis der er nogen som tænker på at grubbe, er det en absolut forudsætning, at jorden er tør, når der grubbes. Ellers gør det kun ondt værre.

Men det ved ham der skal grubbe garanteret også.

Mvh. Hans

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. august 2011 kl. 20.43

Jeg har læst at lupiner har så dybe rødder, at de kan løsne jorden når den er leret og har traktose- er der nogen der har erfaringer med det?

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. august 2011 kl. 20.50

Hej.

Jeg har så sent som i dag set at den bedste plantype til det formål, er stenkløver. Der er så den ulempe, at den er toårig, og den gode virkning først kommer andet år.

Ellers er olieræddike og gul sennep noget af det bedste.

Mvh. Hans

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. august 2011 kl. 20.54

Der skulle selvfølgelig stå plante og ikke plantype. :-(

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Denni Frederiksen, 28. august 2011 kl. 22.09

Hvad koster sådan en gang grubbe?:)

Jeg har som sagt gravet nogle huller i jorden. De er fyldte efter kort tid. Spørgsmålet er jo bare om det vil virke med en lille grøft i kanten af haven?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 28. august 2011 kl. 22.13

Du kan jo også grave et vandhul (lille sø) - evt. med en lille grøft som tilløb.
Men hvordan står alt det vand i forhold til dit hus? Det skal jo helst ikke stå for tæt på soklen - så skal du i hvert fald lige læse din ejerskifteforsikring igennem - din kælder/krybekælder skal være tør. Min forsikring er lige steget 20% af samme grund (grrr....).
Hilsen Tina

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. august 2011 kl. 19.40

Hej Dennis prøv at bore 10 cm huller, med en afstand af 1--1,5 m i en dybde af en meter, og fyld groft grus i hullerne, jeg tror det vil hjælpe meget på dine vandproblemer i græsplænen
og du sparer at omlægge hele plænen, men gå så lidt på arealet som muligt, læg hellere et par plader ud, hvor du kan gå på, når du borer. hilsen Henry G.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Denni Frederiksen, 29. august 2011 kl. 20.49

Hej Tina. Det starte heldigvis 5-10 meter fra huset:) haven hæler heldigvis ned af. Så det er ikke så slemt ved siden af huset:)
Jeg køre i silvan og lejer et benzin drevet pælebor og så skal jeg fandme få lavet nogle huller i haven og fylder dem med perlesten

De sidste 20 cm i hvert hul vil jeg så fylde med jord så jeg stadig har græs over det hele.

Tak for jeres hjælp og de hurtige svar:)
Det skønt med andres hjælp når man er helt blank på sådanne områder. Så mange tak.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 29. august 2011 kl. 21.04

Held og lykke med projektet.
Fortæl gerne om arbejdet fungerer efter hensigten.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. august 2011 kl. 21.26

Hej igen Denni. Fyld hellere de øverste 20 cm. med 04 grus
(groft sand) og det ville være supergodt, at give hele græsplænen et lag sand 02, en sommerdag, hvor det er fint tørt vejr. Hilsen Henry G.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 31. august 2011 kl. 11.18

H.G, hvilken effekt mener du at et lag sand vil gi'?

... og hvor tykt et lag snakker vi om?

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. august 2011 kl. 19.56

Hej Jan jeg synes din plæne ser ud til, at den hurtigt bliver smattet, det vil sige at den skal have mere luft ved rødderne, og det får den ved at du giver arealet ca. 2cm. sand (lerfrit),
mindst hvert andet år (helst hvert år), det bevirker at sandet med regnormenes hjælp, fordeles i de øverste jordlag, efter at du har fordel sandet, ved at slæbe en bjælke eller lign. hen over plænen, derfor bedst i tørt vejr.
Efter nogle år vil du så have en fugtig græsplæne, når det regner, i stedet for et "soppebassin" som nu. Hilsen Henry G.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Koch, 28. april 2014 kl. 9.06

Hej Jan,
Jeg ved godt det er en meget gammel tråd, men fungerede det fint med pælebordet og sandet? Jeg har ikke samme problem som dig, men der er dog traktose flere stedet omkring vores hus.

Overvejer at gøre det samme for at få lavet noget "dræn" huller til vandet, da det enkelte steder har svært ved at komme væk fra græsplænen.

mvh Lars

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 11.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Våd græsplæne :’(«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Våd græsplæne :’(

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider