Forum

Hvordan fjernes rodskud af slåen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Stubsgaard, 27. september 2011 kl. 13.56

Rundt om vores grund har vi en naturhæk bestående af bl.a. slåen. I mange år har jeg været irriteret over alle de rodskud, der breder sig ind i havens blomsterbede og ud til vejen. Da det er tung lerjord, er det nærmest umuligt at grave rodskuddene op, og andre muligheder som pensling med ukrudtsmidler virker dårligt og kan ikke anbefales.
Jeg mener nu at have fundet en rigtig god løsning! I marts/april måned nogle dage efter frosten er taget af plejer jeg at grave køkkenhaven. På dette tidspunkt er lerjorden nemlig dejlig porøs og let at arbejde i og smuldrer nærmest. I år fandt jeg ud af, at lige netop på dette tidspunkt er det utroligt let at hive rodskud på helt op til ca. 1 cm. i diameter op af jorden. Det skyldes dels at jordne er porøs, men også at rodskuddene endnu ikke har sat nye små rødder, som er med til at holde de større rødder fast. Man tager fat ved rodhalsen og hiver til! Det er let, men det skal være på en af de rigtige dage, så man må prøve sig lidt frem.

God fornøjelse!
Lars Stubsgaard

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Dyrehøj, 19. oktober 2011 kl. 0.03

Kære Lars Stubsgaard.

Det, jeg skriver, kan nok ikke hjælpe dig af med alle dine slåen rodskud, men dog med nogle.
Jeg er nemlig på udkig efter nogle slåenbuske til min sommerhusgrund, så måske var der en mulighed for os begge. Jeg bor dels i København og dels i Nordsjælland.
Hilsen Lisbet Dyrehøj

Nyt svar til emnet »Hvordan fjernes rodskud af slåen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan fjernes rodskud af slåen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider