Forum

Hvordan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Dam Hansen, 30. marts 2004 kl. 15.02

Hej :o)

Jeg har en meget flot sommerfuglebusk, som min nabo meget gerne vil have en stikling af. Jeg har på Nettet fundet ud at at jeg bare skal klippe en lille gren af hvorpå der både er blomst og blade, men så er der ikke rigtig flere informationer at hente. Er der mon nogen der kan hjælpe mig med om stiklingen skal stå i vand og slå rødder eller om den bare skal plantes direkte i jorden?

På forhånd tak for hjælpen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. marts 2004 kl. 21.25

Du kan fint tage stiklinge af sommerfuglebusk (buddleja) nu.

Klip en lille gren af lige under et blad, og hiv dette blad af (ikke klippe det af), det er her, den skal danne rod.

Stik grenen dybt ned i en potte med fugtigt så/priklemuld.

Klip det øverste af grenen, så den er 15–20 cm lang. Der skal ikke være blomst på, det kan kun være skrevet for at antyde, at det skal være en hverken for ung eller for gammel gren, og at der ikke må være sidegrene på det stykke, du tager.

Pak potte og gren ind i en tynd hvidlig plastpose med et par lufthuller og stil den et sted indendørs, men ikke i sol. Efter en måned burde den skyde.

P.S. Sæt 2–3 sådanne stiklinge i potten, så skal en af dem nok skyde. Og lad dem blive i potten til de er kraftige nok til at kunne plantes ud. Plant dem da rigeligt dybt, ellers kan de fryse væk om vinteren. Søg evt. "træagtige stiklinge".

Nyt svar til emnet »Hvordan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider