Skrevet af: Ulla Nielsen, 4. oktober 2011 kl. 14.59
Jeg har købt et meget lille oliventræ i start af sommeren som har stået ude i
i krukke indtil for en ca 3 uger siden hvor jeg tog det ind i ny potte med ny
jord. På trods af vores våde sommer har det klaret sig fint, men nu er jeg i v
tvivl om jeg har gjort det rigtige med at sætte det ind og stadig i lys? er der nogen som har et godt råd til det. De fleste spørgsmål om Oliventræer går
på store træer som har et stort rodnet.
Ulla
Skrevet af: Erik Ernst, 4. oktober 2011 kl. 18.34
Jeg har tidligere haft et par små oliventræer. Disse blev overvintret inde i stuen på en lys plads og fik en lille smule vand for at de ikke skulle vokse for meget. Det var dog ikke noget de brød sig om. De tabte alle bladene! Da det blev forår begyndte de dog at skyde igen, men jeg tror at skade var sket, for de døde i hvertfald hurtigt efter.
Senere har jeg læst at den bedste overvintring man kan give dem er ved at opbevare dem koldt og rimeligt tørt, faktisk tåler de fint lettere frost (kender endda flere der har dem ude hele året, og endda overlevede vinteren 2010/2011).
Men hvis jeg var dig, og da det er mindre planter, så ville jeg stille dem det koldeste sted i huset, eller evt. i garagen, hvis du har en sådan og hvis den er frostfri og ikke er alt for mørk. Men hold igen med vandet, de skal hverken være våde eller tørre.
/Erik
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.