Skrevet af: Tina F., 7. oktober 2011 kl. 10.44
Hej :-)
Jeg har set i et gammelt ugeblad, at Klokkeranke skulle være helt fantastisk når det gælder klartreplanter.
Til foråret regner vi med at skulle lave ny terasse og dermed have opsat Rionet hvor vi lige nu har et fuldstændigt forvokset bed med rhododendron og pieris.
Så… To spørgsmål: jeg har læst at rhododendron helst skal beskæres (og det skal være kraftigt) lige efter blomstring. Kan det gå at flytte den i samme omgang som beskæring?
Jeg tænker så på, at få Klokkeranke ved nettet, men kan forstå den ikke overvintre… Er der nogen der har nogle andre ligeså flotte alternativer, ikke løvfældende og med nogenlunde samme blomstring?
Jeg tænker på, evt at lave bunddække ved nettet og så »bare« plante Klokkeranke i krukker stående rundt langs nettet… Hvilket bunddække ville I vælge?
Terassen er sydvendt! Det kan Klokkeranke vist heller ikke helt lide, så gerne alternativer :-)
Det blev vist flere spørgsmål end to ;-)
Hej fra
Tina :-)
Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2011 kl. 19.40
Hej Tina Cobaea scandens (Klokkeranke) er en et årig plante,
der før i tiden også kaldtes "lyntog" da den gror meget hurtig,
men jeg ville ikke sætte dem i krukker, da een dag`s manglende vand giver skade. Hvis Rhododendron SKAL beskæres, bør det foregå med max 1/3 hvert forår, flytning af planterne er bedst i foråret, da rødderne skal have godt fat i den omkringliggende jord ,ellers vil planterne tørre ud i vintertiden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lis P., 9. oktober 2011 kl. 7.35
Der findes en klokkeranke der er vinterhårdfør, jeg har et par bekendte der har den, jeg ved at de har købt den i Tyskland til plantemarked.
Skrevet af: Henry G., 10. oktober 2011 kl. 20.13
Hej Lis jeg har prøvet at finde en vinterhårdfør klokkeranke i tyskland, men ingen af de frøfirmaer eller planteskoler jeg har været i forbindelse med kender den, har du et navn?
Henry G
Skrevet af: Tina F., 10. oktober 2011 kl. 22.25
Tusind tak for svar. Ja, vores rhododendron er desværre blevet alt alt for store... De fylder ca 1/3 af terassen, hvorfor jeg vil have Rionet istedet. Vi har overtaget huset fra mine svigrrforældre så viæ også helst bevare dem, bare ikke der Hbor de står nu - og ikke i den størrelse. De er helt pindede under det yderste lag blade. Et par andre i et andet bed, beskar jeg meget kraftigt sidste år - det måtte briste eller bære, da de også var ranglede. De er kommet SÅ flot igen, med masser af blade helt inde fra og nede fra. De er bare blevet så flotte! Men disse på terassen er ca 3 gange større og bredere. Så... Det må stå sin prøve hvis jeg gøre det lidt af gangen. Med vil det sige ar de faktisk skal beskæres FØR blomstring?? For det er ikke det Jeg har læst, men synes også der er rigtig mange svar og meninger?
Men tusind tak for alle svar i hvert fald :-)))
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.