Skrevet af: A.K. Rasmussen, 8. oktober 2011 kl. 19.12
Kære Forum.
VI har netop været i Knuthenborg safaripark og så der et træ med store blade og en grøn kapsel ved en søbred. Jeg plukkede et enkelt blad og nogle frugter og fandt hjemme frem til at det var et Duretræ (Davidia involucrata).
Jeg har før set dem på Bornholm hvor de flagrer smukt med de hvide højblade. Det er noget med at de først gør dette efter mange år, ikke?
Spørgsmålet er: kan jeg så kapslerne og få træer ud af det og hvorledes gør jeg i så fald?
Jeg har dårligt plads til træet nu, men om ti år, kunne det jo evt. plantes ud fra potte som erstatning for et andet ældre træ.
Hvis ikke det kan sås, kan man købe podede træer der får de hvide højblade med det samme og hvor?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Boi Jensen, 8. oktober 2011 kl. 20.20
Hej A.K.
Du kan godt væbne dig med tålmodighed. Der er en årsag til at dette træ er dyrt at købe, det er vanskeligt at få til at spire, gro og lave de hvide blade.
Den modne frugt renses og frøet sås med det samme, d.v.s. ikke tørres. Temperaturen skal være omkring 21 grader efter såning i en potte, for at efterligne at nu er det sommer, hvor længe ved jeg ikke, men måske en måneds tid. Derefter sættes potten udendørs - bedst må være at grave den ned i jordhøjde, det holder bedre på fugten og så dybfryser den heller ikke så voldsomt, som hvis den står oven på jorden. Nogle få af frøene kan så spire allerede næste forår, men forvent at det ikke sker - og så er der en chance igen næste forår, når du bare lader det stå, sørger for at holde ukrudt væk og at potten holdes lettere fugtig. "Blomsterne" kan tidligst forventes efter 10 år og pas på med de helt unge træer, der ikke tåler så meget frost.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Henrik Andersen, 9. oktober 2011 kl. 8.15
duetræ kan købes hos bjarne højlund i flere størrelser
se barney.dk
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 9. oktober 2011 kl. 10.17
Kære Boi og Henrik.
Tak for svarene.
Jeg vil lytte til Jer begge og dels prøve at så de frøkapsler jeg har og dels har jeg bestilt et træ hos Bjarne på 20-30cm - så går der vist lige lidt før det kræver meget plads...
Boi, et sted står at man kan komme frøene i køleskabet da de skal udsættes for kulde i op til et halvt år. Jeg er mere til din version, selvom det så skulle tage to år at spire dem.
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Boi Jensen, 9. oktober 2011 kl. 13.19
Hej Anders
Denne specielle plante skal snydes fordi den har såkaldt dobbelt frøhvile - hvilket betyder at den skal tvinges til at tro at den har oplevet en sommer mere end den rent faktisk har. Derfor skal den i en perioden have sommervarmen 21 grader og derefter kulde som var det vinter og det kan ikke betale sig at sætte den i køleskabet, for udenfor er det meget bedre.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. oktober 2011 kl. 20.17
Her er den nemme metode: Man samler frugterne i feb. stætter dem i sand i koldhus i 12 md.
Næste år, når man har samlet de næste, sår man de forrige i en kasse i drivhus, og så fremdeles.
Frøplanterne sælger man så til Bjarne :-).
Anne Marie
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 10. oktober 2011 kl. 20.28
Hej igen.
Tak for de gode råd omkring såning af frø.
Jeg har sået men har også, grundet den manglende tålmodighed, købt et træ hos Bjarne på 2-2,5m der skulle være vegetativt formeret og derfor blomstre om 3-5år.
Rodsystemet skulle ligge meget overfladisk hos træet derfor skulle græs konkurrere om næringen i jorden, og man må ikke grave omkring træet heller. Nogle steder står at det bør plantes i en græsplæne... Er det rigtigt at græs er en dårlig idé at have omkring træet og hvis ja, kan man så når man planter træet plante nogle mindre buske omkring det, eller tager de så bare næringen. Man kan jo ikke fortryde når det er begyndt at få rødder, for så må man ikke grave i jorden.
Tak forøvrigt for de som sædvanligt mange og kvalificerede svar!
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.