Forum

Hjælp med græs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 11. oktober 2011 kl. 10.01

Hej
Jeg har overtaget en plæne der ikke har været passet i en 3 - 4 år.
Så jeg har problemer med alskens "ukrudt" men mit største problem er kløver og især maguritter.
Hvad kan jeg gøre ved maguritterne ?
Smil fra jes

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 11. oktober 2011 kl. 10.20

Slå græsset tit, dvs. hver uge eller endnu bedre 2 gange om ugen. Kløver kan du ikke fjerne, men holde nede - og magueritterne bliver i hvert flad ikke ved med at komme, hvis de hele tiden bliver høvlet af - men tror du ikke du mener tusindfryd?
Hvis du har mælkebøtter kan de pines væk ved at slå græs og ellers du stikke dem op - alternativt kan du plukke blomsterhovederne af, hver gang du ser et - og derved sørge for at de i hvert fald ikke breder sig. Men husk lige at blomsterhovederne skal smides i skraldespanden - for de udvikler stadig frø, selvom det er pillet af.
Hilsen Tina

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 11. oktober 2011 kl. 16.02

tak til Tina. Jo - jeg mener tusindfryd, - hvad gør jeg med dem ?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 11. oktober 2011 kl. 16.05

Hæ - du glæder dig over dem :-)
De er smukke - og man kan lave søde blomsterkranse af dem, hvis man ellers gider sådan noget ;-p
Ellers må du jo bare hakke dem op...
Hilsen Tina

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. oktober 2011 kl. 16.44

Hej Jes,
Jeg har en temmelig stor plæne, som også indeholder mange forskellige slags ukrudt. I år besluttede jeg mig for at gøre noget ved det. Jeg brugte det ret gode værktøj fra Fiskars til at stikke mælkebøtter op med - det virker ret godt. Du skal gøre det nogle gange i løbet af sæsonen, og det kan være godt at efterfylde hullerne med jord iblandet græsfrø, men der er færre og færre for hver gang. Og det motiverer altså.
Tusindfryd og kløver lader jeg bare være. De er jo ret kønne i plænen. Alt andet har jeg haft held med at reducere væsentligt ved simpelthen at sætte mig på plænen og rykke det op - også selv om jeg ikke altid får roden med. For mig har det virket godt at koncentrere mig om én slags ukrudt ad gangen - så er det ikke så uoverskueligt. Jeg har nu en rigtig flot grøn plæne.
Held og lykke med projektet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. oktober 2011 kl. 20.37

Hej Jes Du kan vertikalskære din "blomstereng", hvis du gør det nogle gange i løbet af sommeren,( plænen ma ikke være våd) så vil de fleste af dine vilde blomster forsvinde, samtidig jævner du plænen for ujævnheder. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Hjælp med græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp med græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider