Forum

Duetræ – plantning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 11. oktober 2011 kl. 11.02

Hej igen.

Tak for de gode råd omkring såning af frø.

Jeg har sået men har også, grundet den manglende tålmodighed, købt et træ hos Bjarne på 2-2,5m der skulle være vegetativt formeret og derfor blomstre om 3-5år.

Rodsystemet skulle ligge meget overfladisk hos træet derfor skulle græs konkurrere om næringen i jorden, og man må ikke grave omkring træet heller. Nogle steder står at det bør plantes i en græsplæne... Er det rigtigt at græs er en dårlig idé at have omkring træet og hvis ja, kan man så når man planter træet plante nogle mindre buske omkring det, eller tager de så bare næringen. Man kan jo ikke fortryde når det er begyndt at få rødder, for så må man ikke grave i jorden.

Tak forøvrigt for de som sædvanligt mange og kvalificerede svar!

Venlig hilsen
Anders

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2011 kl. 20.07

Hej Anders

Når du nogle steder har set anbefalet, at træet plantes i en græsplæne, så tror jeg, at der tænkes på muligheden for siden hen at beskue træet solitært.

Dine øvrige spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke selv har erfaring med duetræet - men det kan komme :-)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 12. oktober 2011 kl. 11.02

Hej Tom.

Enig - det er da helt sikkert flottere solitært.

På Wikipedia står at det er følsomt for sammenpresning af jorden og at det dels har dybe og overfladiske rødder og at de overfladiske rødder er lige under jordoverfladen - derfor kunne man godt forstille sig at det ikke var smart at man trampede rundt omkring det...

Det er jo bare svært at flytte senere grundet de rødder, hvis ikke det plantes optimalt til at starte med.

Vh
Anders

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. oktober 2011 kl. 14.40

Hej Anders
En fodpose af nøjsomme småbuske (spiræa,kranstop o.lign.) kan godt gå an. Eller bedre storkenæb,bergenia og andre stauder med overliggende rødder.
Bare ikke græs, som er meget grådig m.h.t. vand og næring.
Hilsen
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 13. oktober 2011 kl. 22.27

Hej Anne Marie.

Tak for svaret!

Nu følger en teknisk forklaring min planlagte placering af duetræet - bær over med mig...

Jeg har efter længere diskussioner og opmålinger forhandlet mig frem til at det skal stå på nordsiden af huset - her er jorden fugtig og næringsrig, der er relativt vindbeskyttet og der er ikke andre træers kroner det kan komme i karambolage med, hverken nu eller på sigt. Det er godt nok kun ca. 2,5-3meter fra endegavlen, men der er fint lys eftermiddag og aften, så kronen bliver vel bare lidt mere oval end den ville blive på friland, eller hvad? Jeg ved det ikke er optimalt. Fra husets nordvestlige hjørne går en halvmur mod nord til hækken. Så kan træet (som kommer til at stå lige øst for muren), når den får lidt højde titte op over halvmuren og man kan se kronen og højbladene som jo er grunden til at man har det. Her står nu en fjerbusk der maskerer halvmuren lidt (foruden A.pensylvanicum, der flyttes til bedre, men mindre forhold). Kan jeg dele fjerbusken op i to og sætte lidt på hver side af træet, eller er den også grådig og bør fjernes eller sættes længere fra træet?
Jeg har i forvejen storkenæb og de spreder sig jo villigt, så jeg kan sagtens fylde dem i jorden omkring træet. Hvad med trædebregner?

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Duetræ – plantning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Duetræ – plantning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider