Skrevet af: Anders Hansen, 15. oktober 2011 kl. 17.38
Hej. Jeg har nogle små hortensia planter, som er lavet af stiklinger her i sommer. Nogle af dem er der kommet et par blade på, og andre har kun fået nogle små skud, men de har alle et meget fint rodnet.
Er det bedst hvis jeg opbevarer dem frostfrit, eller kan jeg godt lade dem stå ude unde halvtaget vinteren over?
Jeg har også nogle purpur solhat, som jeg har sået ret sent, og som derfor kun har 3-4 blade nu. Skal jeg tage dem ind?
Mvh Anders
Skrevet af: Lone Brems, 17. oktober 2011 kl. 16.56
Hej Anders Hansen
Begge planter er tilpasset udeliv året rundt, så du skal lade dem blive i det fri hen over vinteren.
Hvis du har rigeligt med planter kan du godt udplante nu (nogen planer vil måske gå til), men overlevelsesmulighederne er gode, hvis du kan hjælpe med lidt jorddækning med halvomsat kompost eller lævirkning med grankviste stykket ned i jorden omkring hver enkelt plante. Fordelen ved udplantning nu er, at de der klarer vinteren, er meget hurtigt og sikkert igang med væksten til foråret.
Foretrækker du halvtagsløsningen er det vigtigt at tage højde for følgende:
Et halvtag hvor solen ikke når direkte ind til planterne er godt til beskyttelse mod barfrost og beskytter planterne mod alt for meget vand / smeltevand.
Opgaven er at sikre planterne mod udtørring og frostskader i langvarig frostperioder.
Du kan beskytte potter / kasser noget ved at stille dem på flamingostykker, dække med lidt vissent løv eller grankviste rundt langs kanten (evt holdt på plads af grene / større grankviste).
I langvarige frostperioder kan du dække løst med fiberdug, jutesække og evt med lidt mere vissent løv.
Hold øje med fugtigheden i rodklumperne - inden de er knastørre skal der vandes sparsomt (med spreder på vandkanden - bare et par liter pr kvadratmeter med planter bør være tilstrækkeligt) - og sørg for, at overskudsvand kan løbe fra potterne).
Allerede i marts skal du stille og roligt fjerne en del af beskyttelsen og give lidt mere vandtilførsel - men vent med udplantning til nattefrostrisikoen er overstået (eller tidligere, hvis du kan frostbeskytte på de enkelte frostnætter, der kommer i det tidlige forår.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anders Hansen, 18. oktober 2011 kl. 8.24
Mange tak for svaret, Lone
Så tror jeg at jeg vil prøve at plante dem ud, og dække dem med noget kompost. Det lyder også som den nemmeste løsning.
Mvh Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.