Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. oktober 2011 kl. 14.21
Hej Forum.
Jeg har sidste år pottet denne plante der voksende i min have.
Da vi overtog huset var der muligvis nogen magen til, men bladene blev konsekvent ædt af larver, så ud røg de. Dvs. den kan være sået herfra.
Den ligner lidt ribs og lidt en acer og så alligevel ikke. Jeg har set vilde lignende med røde, gennemsigtige bær (ribs?)
Der er stadig blade på den nu og de har været rødlige hele sommeren, men er blevet rødere.
Kan I hjælpe med identifikationen?
Vh
Anders
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. oktober 2011 kl. 14.22
Lige et nyere billede med de rødligere farver...
Vh
Anders
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. oktober 2011 kl. 14.24
...og fra siden...
Skrevet af: Boi Jensen, 16. oktober 2011 kl. 22.21
Hej Anders
Det ligner mest af alt en Viburnum, nok en Viburnum opulus - på dansk Kalkved eller Ulfsrøn.
Den bliver nogle meter høj, får skønne efterårsfarver og bruges ofte i læhegn og fuglene er helt vilde med de knaldrøde bær, der hænger i klaser, der er noget mindre end hyldens.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. oktober 2011 kl. 11.39
Det er ganske rigtigt,som Boi skriver ,en kvalkved. Og det passer med, at bladene bliver hårdt angrebet og gennemhullet i løbet af sommeren.
Men i læhegn og på udsatte steder får den lov til at beholde løvet. Men fuglene tager først bærrene, når der ikke er andre tilbage, så ofte sidder de til hen på vinteren.
Anne Marie
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 17. oktober 2011 kl. 17.29
Super!:-)
Tak for svarene, begge to.
Jeg antager at bærrene ikke er giftige, hvis fuglene vil æde dem?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. oktober 2011 kl. 20.45
Jeg vil fraråde at smage på dem.
Fugle spiser også de meget giftige bær på peberbusken og taks, så det er ingen garanti.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.