Forum

Gødning af roser uden kemi

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. oktober 2011 kl. 14.37

Jeg har en mindre samling roser, jeg hidtil ikke har gødet noget særligt. De har måttet nøjes med lidt kompost og hestegødning.
De blomstrer heller ikke særlig meget.
Placeringen er meget solrigt og i læ, så det må være mangel på næringsstoffer (lerjord ellers).

Er der nogen der ved, hvordan jeg skal gøde dem til næste år, så der kommer gang i blomstringen? Jeg har ikke lyst til at bruge blåkorn og deslige. Det kan da ikke passe, at man kun kan få mange og fine blomster vha. kunstgødning?

Mvh. Marie Louise

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. oktober 2011 kl. 19.29

Hej Marie Louise. Hvis du lægger et lag hestemøg mellem dine roser om efteråret, er det fint, fjern det ikke igen, når du kommer til foråret, skal du klippe alle de tynde grene (under en blyants tykkelse) ned til basis, resten klippes ned til ca. 20-25 cm. Tynde grene og BLINDE skud, der kommer i løbet af sommeren skal beskæres løbende. Når en rose er afblomstret skal den klippes væk, hvis man har buketroser, kan man på den måde, næsten få den til at blomstre hele sommeren, ved storblomstrede tager det lidt længere tid, ned til det øverste blad tager det ca. 2 uger, til næste blad ca. 3 uger. Hilsen Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 19. oktober 2011 kl. 23.40

Hej Henry

Mange tak for dit svar. Jeg vil straks hente mere gammelt hestemøg ved den lokale stald og lægge ud under planterne. En enkelt plante har p.t. tre store knopper, måske pga. augustmøg, så måske det gør en forskel. Men ellers kunne relativt friskt møg fra maj til august vel også være en ide?

Til foråret vil jeg beskære planterne som du foreskriver. Igen mange tak for dit svar.

Mvh. Marie Louise

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. oktober 2011 kl. 0.55

Hej igen Marie Louise du kan lægge hestemøg på som du ønsker, men det skal helst være lidt "afdampet" inden du bruger det mellem planterne, for at undgå svidninger af amoniakdampene. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Gødning af roser uden kemi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gødning af roser uden kemi

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider