Skrevet af: Karen Sundahl, 30. oktober 2011 kl. 12.32
Jeg har en dejlig vandskulptur, som fuglene bruger som bidet, og som min gravhund drikker vand fra. Derfor vil jeg ikke benytte kemikalier, og har gennem årene kunnet holde algevæksten delvis i skak ved flittig skurren og skrubben. Min husbond fik en ide om at højtryksspuling kunne være mere effektiv, og det var den da også i kort tid. Nu føler jeg, at stenenes overflader er blevet mere modtagelige, og det går hurtigere med alge/mosvæksten, som jeg også har sværere ved at fjerne.
Måske det var en ide at afprøve Nanoprodukter? Har nogen erfarring med dette?
Gode økologiske råd modtages med kys.
Skrevet af: Steen C., 30. oktober 2011 kl. 19.18
Man kan købe et produkt der hedder ENC wet look som er en slags lakforsegler udviklet til marmor og granit.
Jeg har selv gode erfaringer med produktet, men det har været indendørs til marmor fliser, om man kan bruge det udendørs aner jeg ikke og økologisk er det nok ikke.
Produktet forsegler marmoren ved at lave en hinde der er modstandsdygtig overfor bl.a. fedtopsprøjt og andre ting.
Jeg går i øvrigt ud fra du mener fuglene bruger skulpturen som fuglebad og ikke som bidet, i modsat fald skal du afholde gravhunden fra at drikke af vandet...
Skrevet af: Lone Brems, 31. oktober 2011 kl. 8.34
Hej Karen Sundahl
Mit økologiske råd til dig er: Brug skrubbemetoden, som jo har virket ok for dig.
Hvis højtryksspulingen (og den forvitring, der uafbrudt sker af alle stenoverflader) har fået skabt bedre grobund for alger, sådan at du skal skubbe urimeligt meget, er det en mulighed at kontakte en stenhugger. Få ham til at du tage stilling til om slibning, "stokning" eller brænding af granittens overflade vil være den bedste, algedæmpende løsning - han vil sikkert gerne give dig et tilbud på opgaven!
Min mening om nanoholdige produkter er, at vi helt bør afstå fra at anvende dem, indtil indholdstoffernes virkning er ordentligt undersøgt og produkterne godkendt til brug i private hjem.
Et enkelt opslag på Google med søgeordet "Nanoprodukter" giver mange aktuelle henvisninger til problematiske og sundhedsskadelige forhold ved produkter, der indeholder nano-partikler, ligesom det beskrives, hvordan mange nano-holdige produkter markedsføres, uden at forhandleren kan redegøre for indhold og virkninger.
Hvis man alligevel vil bruge disse produkter kan man skaffe sig opdateret information ved at anvende REACH-loven (Vedtaget i EU 2009) og på den måde tvinge (forhandler og) producent til at oplyse indholdsstoffer, deres eventuelle kendte skadevirkninger osv. Ved at søge på "Du har ret til viden om kemi" er det let at downloade et enkelt skema, som let kan tages med i butikken og udfyldes med krav om information om det enkelte produkt.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Osvald Hansen, 31. oktober 2011 kl. 17.35
Prøv at undersøge rensning med brintoverilte og salmiakspiritus.
Resultatet af de to er vand.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. oktober 2011 kl. 21.00
Osvald Hansen.
Det er ikke korrekt, når du skriver at salmiakspiritus bliver til vand.
Salmiakspiritus er ammonium opløst i vand, indeholder kvælstof, og det indgår i puljen af plantetilgængeligt kvælstof.
Det kan, med den rigtige dosering, bruges som kvælstofgødning til planter.
Mvh. Hans
Skrevet af: Karen Sundahl, 1. november 2011 kl. 9.12
Hej Steen, Lone, Osvald og Hans
Hvor er det godt at så mange diskuterer og at få så megen respons. Tak for det, jeg bliver da klogere hele tiden.
Jeg er medlem af "Haven" og stillede det samme spørgsmål til dem.
Ud over anbefalet knofedt med en grov svamp, fik jeg en vedhæftet artikel fra ekstrabladet:
Fjern alger uden gift
Træ-terrassen kan befries for grøn belægning uden kemiske dampe - Leth viser hvordan
Flemming Leth - 16:17 - 08. maj. 2007
Nu hvor du skal til at sidde på terrassen og nyde solen, er tiden inde til at fjerne de grimme og ubudne gæster – de grønne alger, som har erobret træværket. Især de steder, hvor der er skygge og fugt, gror algerne lystigt.
Dit træværk kan blive pænt ved hjælp af knofedt, en stiv kost og rent vand, eller du kan bruge sand til at skrubbe med. Den metode er den mest miljøvenlige. Men hvis du foretrækker at bruge et kemisk algemiddel, skal det være godkendt af Miljøstyrelsen. Det kan du se på etiketten.
Selv bruger jeg den svanemærkede brune sæbe. Jeg fordeler sæben over træet, lader den virke natten over og skrubber så træet rent med en kost og koldt vand.
Andre miljøvenlige metoder
Et nyt produkt, Haverens fra Undri, er lavet af lammeflomme – altså indvoldsfedt. At fedtstof kan fjerne snavs, husker jeg fra min barndom. Havde jeg leget med cykelkæden, skulle der en klat margarine til at opløse det.
Undri Haverens, som i øvrigt er svanemærket, fordeles ud over den snavsede terrasse. Haverenseren opløser begroningerne og snavset og skulle efter sigende ikke tørre træet ud.
Efter et døgn skrubbede jeg træet med masser af koldt vand og en gulvskrubbe. Resultatet var flot. Dog skulle jeg bruge en del knofedt.
Hvad siger I til den? Det virker sikkert også på granit.
Mvh
Karen
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. november 2011 kl. 9.46
Hej Karen.
Så er vi ovre og snakke sæbe, og det er der ikke noget miljøfremmet i.
Hvis det er muligt i vore dage at købe sæbespåner, er det lige så godt som en mærkevare med et fint navn. Det er kun et spørgsmål om pris.
Der er heller ikke noget fremmet i salmiakspiritus.Ammoniak findes i al dyregødning.
Det som man skal passe på, når man bruger salmiakspiritus er ikke at indånde ammoniakdampene. Det er ikke godt for åndedrættet. Ellers er det en kemisk forbindelse, som findes overalt i naturen.
Mvh. Hans
Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2011 kl. 16.46
Hej Hans
Har du selv praktisk erfaring med ammoniak som effektiv og varig algefjerner eller anbefaler du blot ammoniakvand som rengøringsmiddel?
Umiddelbart kunne jeg frygte en omdannelse til ammoniumforbindelser, som - i sin egenskab af udemærket kvælstofkilde - blot fremmer uønsket algevækst når det første "algedrab" har fundet sted p.g.a. ammoniakkens akutte virkning?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. november 2011 kl. 18.27
Hej Tom.
Nu er det en økologisk side denne her, så jeg skal passe lidt på, hvad jeg anbefaler. (Jeg har fået ørene i maskinen et par gange :-)).
Mit primære ærinde var at advare mod at indånde ammoniakdampe. Især 3dobbelt salmiakspiritus kan være noget stads at arbejde med, hvis man vælger det.
Ammoniak som næringsstof ved jeg en del om, da jeg har været prof. planteavler i mere end 50 år. Også på den tid, hvor en meget stor del af kvælstofbehovet blev udbragt i form af flydende ammoniak.
Men det kan vel skylles af, så der ikke er nogen langtidsvirkning.
De gange jeg har haft brug for at bekæmpe alger har jeg brugt R......
Mvh. Hans
Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2011 kl. 19.00
Hans, du har fuldstændig ret - ammoniak / salmiakspiritus er skrappe sager, som der slet ikke er grund til at tage i brug mod alger.
Jeg havde bare fået den idé, at du havde prøvet.....
Skrevet af: Osvald Hansen, 1. november 2011 kl. 22.27
Det var mig der bragte salmiakspiritussen på banen.
Keld Bjerre i Søndagsstiftidernes værktøjskasse har nævnt det på den måde, at først påføres der brintoverilte, derefter påføres salmiakken hvilket giver en kraftig rensende reaktion.
Jeg kan ikke huske koncentrationerne og arbejde med disse stoffer skal selvfølgelig udføres med forsigtighed og med beskyttelsesudstyr( handsker, briller osv.)
mvh Osvald
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. november 2011 kl. 8.02
Egentlig ser din granitskulptur da meget mere naturlig ud med den patina. Andre eksperimenterer og søger råd om hvordan man kan fremme naturlig patinering ?
Men jeg har også tidligere fået verbale øretæv fordi jeg syntes at det ofte er "for meget" med al den ugebladsglitrende designjagt.
Hvis man primært tænker på imponatoreffeklten, så skal man måske købe noget af plastik. Det kan efterhånden fås så det ligner ret godt.
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 7. november 2011 kl. 21.17
Gert, det må du aldrig foreslå! Nogen kunne virkelig finde på at fabrikere dem. Tænk bare på de små ynkelige plastik-klumper med indstøbt halogenlys, der skal forestille en sten. Nej tak. lad beholde den rigtig vare.
Karen, min sten, står så den får fuld sol, der kan algerne ikke få fat. Måske du kan flytte din, eller på anden måde sørge for mere lys?
Jeg fandt min i en jordbunke hos en bondemand. Det var kun enden der stak ud. Flot, rå forvitret og fuld af patina fra vejrlig, mos og alger. Resten var beskyttet under jord, ren, glat og så næsten ny ud. Desværre var det den ende der skulle stå i jorden. Men jeg syntes stadig den er flot.
Mvh Fide
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.