Skrevet af: Kirsten G., 14. november 2011 kl. 12.07
Jeg har for 14 dage side sat nogle forskellige nye buske på henholdsvis 30-100 cm. skal disse tildækkes inden frosten, og hvordan?
Med venlig hilsen
Kirsten G.
Skrevet af: Lone Brems, 14. november 2011 kl. 14.51
Hej Kirsten G
Fortæl lige, hvad det er for nogen slags buske, du har plantet og om de er plantet i krukker eller på friland, i læ eller vindudsat.
Derefter vil der nok komme nogen fornuftige bud på, om du gør klogt i at vinterdække eller om buskene kan klare sig gennem vinteren uden beskyttelse.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Kirsten G., 14. november 2011 kl. 15.46
Jeg har i min have plantet følgende buske:
Sommerfuglebuske
Japansk Kvæde
Syriske Roser
Carminea
Hydrangea
Syrenhortensia
Buskene er fra 30-100cm og er gravet ned i jorden i haven.
Jeg er nu bange for frosten, sneen og vinden og vil derfor rigtig gerne vide, hvad jeg kan gøre for at beskytte planterne?
Med venlig hilsen
Kirsten G.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 15. november 2011 kl. 8.47
Hej Kirsten
Sneen skal du ikke være bange for - det vil være en fordel for dine nyplantede buske hvis de bliver begravet i sne inden det bliver hård frost - så er de nemlig godt isolerede under sneen.
Barfrost og vind i kombination skal du derimod være nervøs for, for det er som regel det der tager livet af planter.
Hvis jeg var dig ville jeg beskytte mine buske med en lille "hule" af gran omkring, da det er nogle af de sarte "damer" du har plantet.
Men du behøver ikke gøre det på denne side af jul, så vent evt. og genbrug juletræet til det. Og hulen laver du blot ved at stikke grangrene ned i jorden rundt omkring buskene - så de buer ind over buskene - på den måde vil de have lidt læ og beskyttelse mod den værste frost.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.