Forum

Hvad hedder denne blomst/plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Papendick, 15. november 2011 kl. 18.38

Jeg har aldrig plantet den. Den kommer frem meget sent på sommeren, en masse urteagtige stængler med et hav af sideskud, som sætter en mængde blomsterknopper hen i oktober og begynder blomstringen på det tidspunkt. Desværre har jeg de senere år ikke rigtig kunnet nyde den pga. tidlig frost, men i år klarer den sig flot og blomstrer så smukt lige nu. men hvad hedder denne smukke plante?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. november 2011 kl. 20.50

Hej Helle
Mon det kan være en ensian af en slags?

mvh Vibeke

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Papendick, 16. november 2011 kl. 0.09

Tak for dit svar;)
Hmmm, du har ret, det ligner meget en ensian.
Ligner mest en Klokkeensian, men min har langt flere stængler med langt flere blomsterknopper på. Kan det mon være en udenlandsk art der er kommet med noget fuglefrø?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 17. november 2011 kl. 13.37

Hej Helle.
Hvis du kan tage frø af den, er jeg meget interesseret.....;0)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. november 2011 kl. 16.09

Prøv at se efter Gentiana sino-ornata også kaldet efterårsensian, som skal formeres vegetativt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Papendick, 17. november 2011 kl. 17.54

Tak for dit svar:)
Jeg har været inde og se på den du foreslår, men min plante er for høj, ca. 30 -35 cm. Den står opret, og vokser i små klynger. Jeg har ikke selv plantet den, så det er da en behagelig overraskelse på toppen af min høj mellem stedsegrønne og dværgrhododendron ;o)
Den er jo nok en fremavlet art, og ikke den vilde klokkeensian, som er relativt sjælden i Danmark, selvom det er denne den ligner allermest i blomsten og bladene.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. november 2011 kl. 9.21

det ligner en Gentiana 'Lovery Ashiro' -eller bare 'Ashiro'. Den har jeg set i de seneste år som importplante fra Holland og som er solgt som en 'Sommerblomst', da man ikke rigtigt har kunne sige noget med sikkerhed om dens hårdførhed herhjemme. jeg ved ikke om det er en art, men på udseende kunne der være krydset noget Gentiana makinoi i den og den jo hårdfør.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. november 2011 kl. 9.04

Har netop købt sådan en sidste år,hvor den var tæt og med blomster.
Den har overvintret, men er nu groet fra hormonbehandlingen fra sidste år og er blevet en tynd ranglet sag uden en eneste blomst.
Så ja,det er en 'sommerblomst' beregnet til engangsbrug fra Holland. De bruger alskens trick og midler.
Nøjagtig det samme skete med en fin tæt kompakt blå høstasters: den er nu 1,25 ranglet og lyseblå. ØV.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne blomst/plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad hedder denne blomst/plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider