Forum

Ny græsplane?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditte Holm, 6. januar 2012 kl. 19.55

Jeg har i sommers købt et ældre parcelhus. Haven trænger til en kærlig hånd, jeg har desværre umiddelbart ikke meget forstand på den slags. Græsplænen er første projekt - den er meget bulet/ujævn, fyldt med mos og så ligger den 10-15 cm højere end de omkringliggende bede.

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal stille op - nogle af de omkringliggende bede skal inddrages til plæne, men hvad gør jeg med niveauspringet? Og hvad gør jeg med alle hullerne?
Plænen er meget svær at slå med plæneklipperen, og det er umuligt at komme ud til kanten, da man så oftest får det ene hjulsæt ned i det laverliggende bed..
Jeg vil gerne have en jævn og pæn græsplæne! Men hvad skal jeg stille op?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2012 kl. 9.24

Hej Ditte
Da det er ældre bede, skyldes højdeforskellene sikker, at man har fjernet ukrudt med lidt jord i mange år. Så kommer bedet til at ligge lavere end græsplænen.
Du kan fylde en god muld i bedene og hullerne og lade det 'sætte' sig.
Der hvor bedene skal sløjfes, skal mulden ligge lidt over græskanten, da det skal tromles inden græssåning til foråret.
Så snart græsset/mosset kan bære efter vinter, men inden den tørrer ud, kan man tromle de mest mossede områder.
I løbet af forsommeren tager græsset magten og mosset forsvinder.
Vi har praktiseret denne metode på sandjord i flere år med god held.
På foto kan man se græsset er ved at tage over først i maj.
Hilsen
Anne Marie
Husk mulden skal været harpet muld.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Ny græsplane?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ny græsplane?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider