Forum

Beskæring og klipning af thujaer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stig Hansen, 22. januar 2012 kl. 18.23

Novicerne bukker og spørger om ikke der skulle være en enkelt erfaren person herinde, som kunne tænkes at have et råd om beskæring og klipning af thujaer?
Det drejer sig i enkelthed om en thuja-hæk (godt og vel 30 meter), som er blevet "forsømt" i en 5-6 års tid.
Thuja-hækken står i forlængelse af en en mere soigneret bøgehæk (hvis man da kan kalde den det?) og højden på bøgehækken svarer da også nogenlunde til der, hvor thujaerne i sin tid er blevet beskåret til.

I mellemtiden er årene gået og vi overtager herligheden maj sidste år. Thuja-hækken er nu blevet ret bred og "ujævn" i overfladen...ja, i virkeligheden minder den nu mere om mange individuelle søjle-thujaer, som blot står tæt...hvilket de jo dybest set også er. Og højden - ja, thujaerne er godt en meter højere end bøgehækken.

Vi ville gerne forsøge at få et mere jævnt udtryk på hækken som helhed, så thuja-toppene skal af og så skulle der gerne slankes lidt på formen, men kan man overhovedet det?
Ender hele hækken ikke med at blive bar hvis vi klipper for meget ind i den? Og hvad med top-bekæringen? Er det for radikalt at høvle en meter af?
Vi overvejer at lade ydersiden af thuja-hækken være (evt. kun let studsning) - den vender mod en mark og generer som sådan ikke.
OG endelig, hvornår kan man gøre alt det, hvis overhovedet?

Der er tilsyneladende ret delte meninger om lige netop tidspunktet, så jeg håber I kan hjælpe?

Venligste,
Stig

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2012 kl. 22.13

Du klipper den nu og højden lidt længere ned end du ønsker den færdige hæk.

Der bliver nok nogle år, hvor den ikke er så tæt, som den kunne være, men er det kun 5 - 6 år siden den sidst var en hæk, så ville jeg gøre det i ét hug og gerne nu.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Hansen, 22. januar 2012 kl. 22.24

Tak for tippet Tom.
Jeg kan ikke med garanti sige at det kun er 5-6 år siden den var hæk - det er kun et gæt...men toppen er vokset ca 1 meter siden den er blevet beskåret sidst kan jeg se.
Hvad mener du?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2012 kl. 22.29

Klip og pas den i de kommende år og du ville ønske at bøgehækken også var thuja :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. januar 2012 kl. 17.24

Hej Stig med hensyn til din hæk, skal du se på hvor høj den skal være i færdig højde, f.eks 1,80 m. HOVEDSTAMMEN skal nu skæres ned til ca. 1,50 m. derefter klipper du sidegrenene
ned og ind til ønsket højde og bredde, men der skal være lidt grønt på resten af grenen, for at trække saft til en tilvækst, det første år vil hækken måske være lidt ujævn men året efter kan du rette op på det. Det bedste er hvis du klipper sidegrenene i en højde af ca. 1,60 det første år, så du har tyndere grene til at regulere højden i. Hilsen Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Hansen, 25. januar 2012 kl. 19.18

Hej Henry
Tak for dit svar - jeg er ikke helt med eller rettere lidt uklar med et par ting.
Hvis jeg skærer toppen til den ønskede højde (eks. 1,80) og tager hovedstammen yderligere 30 cm (ca.) ned, anbefaler du så også at man det første år, dvs. nu (?), klipper sidegrenene (og dermed den egentlige højde på hækken) ned til 1,60?
Og hvor lidt grønt skal der være tilbage når man klipper en thuja?
Sidste år ved skt. Hans klippede jeg lidt i den første thuja efter bøgehækken...og jeg kom nok for langt ind, for det endte med områder af bare grene (brune huller). Det kan man desværre ikke se på ovenstående billede - tempeltræet står i vejen.
I øvrigt synes jeg det er noget udfordrende at klippe en thuja, især pga. de meget bevægelige grene...jeg skulle være yderst opmærksom på hvordan sværdet klippede i forhold til grenene for netop at undgå de bare pletter. Har du nogen anbefalinger her?
Måske er det ligefrem en ulempe at benytte en motoriseret hækklipper til formålet??
Hilsen Stig

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. januar 2012 kl. 0.14

Hej Stig Ingen motorredskaber til beskæringen foreløbig.
Brug en håndsav og sav hovedstammen ned til ca. 30 cm
under færdig højde, UDEN at beskadige sidegrenene, disse skal så klippes når toppen er væk, helst med en saks, da der skal være grønt på grenene når du er færdig, så der er noget der trækker saften op til de nye skud, en god idè er at klippe
den ene side snart, den anden måske næste år.
Angående den bare plet, kunne det måske hjælpe at klippe noget af tempeltræet af, så der kom lys til "pletten".
Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Beskæring og klipning af thujaer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring og klipning af thujaer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider