Forum

Bayer, nu med eddikesyre

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2015 kl. 16.53

Bayer har i år en serie med af produkter på som bl.a består at gødning og et andet , som virker imod ukrudt, det hedder natria no weed .
Når jeg går ind på middeldata basen får jeg oplyst at det aktive stof er eddikesyre 61 gram pr liter . Det svare til at man tager 2 deciliter eddikesyre af den man kan købe i dagligvarerbutikkerne og blander med vand. Så blandingen er mild.
Det er muligt at man har blandet det med en anden syre for at opnå en god virkning .

Det der undre mig er at man må sælge ukrudtsmiddeler med eddikesyre i Danmark . Jeg mener at have fået tudet ørene fulde om at eddikesyre vil blive forbudt i hele EU . Eller er der noget jeg har misforstået?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. april 2015 kl. 17.57

Du har ihvertfald ret i at midlet er godkendt, ligesom to andre med eddikesyre som eneste aktivstof. De første godkendelser er fra starten af sidste år.

Jeg kender ikke den debat du henviser til mht. EU forbud, men bekæmpelsesmidler er jo forbudte medmindre de er explicit tilladte. Dvs. de er forbudte hvis ikke der er nogen som har søgt om tilladelsen. Det kan evt. være forklaringen.

Fra middeldatabasen:
"Virkemåde:
NO WEED SPECIAL 1+3 er en ikke-selektiv ukrudts- og mosdræber, som er aktiv mod de fleste bløde plantedele, som det kommer i kontakt med. Ukrudt og mos bekæmpes ved at dække bladene helt og jævnt med sprøjtningen. Kort tid efter sprøjtningen begynder bladene på ukrudt og mos at visne og dø. Planternes rødder dræbes ikke og ny vækst kan forekomme, særligt fra rødderne på flerårigt ukrudt. Etårigt ukrudt og mos kan dø helt, men genbehandling vil typisk være nødvendig, særlig for at holde flerårigt ukrudt nede. På ukrudt opnås de bedste resultater på spinkelt, småt ukrudt, der er mindre end 10 cm. højt. Det ideelle er, at sprøjte i foråret og gentage behandlingerne i løbet af vækstsæsonen om nødvendigt."

"Miljøstyrelsens godkendelse:
Må kun anvendes til ukrudtsbekæmpelse på parkeringsarealer, veje, indkørsler, fortove, havegange, terrasser og udyrkede arealer."

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2015 kl. 18.09

Nogle steder står de som koncentreret og andre steder som klar til brug.
Jeg har også kunne læse mig til at de indeholder fedtsyrer .
Midlet findes enten i england eller USA og er importeret .

Nyt svar til emnet »Bayer, nu med eddikesyre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Bayer, nu med eddikesyre

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider