Forum

Stavning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Richard Eichenberger, 21. september 2002 kl. 23.52

I en artikel om endivie (en cikorieart) staves "frisée" konsekvent forkert som "frissé". Frisée er fransk og betyder kruset eller krølbladet.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. september 2002 kl. 14.46

Tak for det. Jeg har lige været rundt på nettet og i diverse danske og udenlandske havebøger og kan se, at frisée staves på utrolig mange måder, især i de danske bøger og frøkataloger. Men nu staver vi det korrekt her på Havenyt.dk og håber så på det smitter.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 10. marts 2004 kl. 19.46

Hmmm...Lad os da alle gå i små sko... :-)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. marts 2004 kl. 8.32

Hej Lars

Det er ikke et spørgsmål om skostørrelse. Richard skriver jo ganske nøgternt og konstaterende og uden nogen sure miner.

Der er i øvrigt en meget jordnær (!) grund til at retstavningen bør være korrekt: Hvis du med søgefunktionen leder efter "frisée", tror du så du finder artiklen hvor den er stavet "frissé"?

Hilsen
Martin

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 12. marts 2004 kl. 6.47

Gid der var flere med blandt andet Martin Larsens synspunkt i dette land.

Desværre mener mange unge, at interesse for retskrivning er gammeldags og spild af tid.

Men foreløbigt glæder jeg mig dagligt over, at ord fra SMS-verdenen ikke har sneget sig ind i den skrevne tekst i dette forum.

Der er i øvrigt grund til at kippe med Dannebrog for den sproglige standard, som de faste skribenter på Havenyt praktiserer.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. marts 2004 kl. 9.03

Vi siger tak for de rosende ord til vores sproglige standard, og vi vil da gerne lige fortælle,at det også skyldes en bevidst indsats. Artiklerne bliver korrekturlæst på både indhold og sprog af en anden end forfatteren, inden de publiceres.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 5. maj 2005 kl. 23.38

Selvfølgeligt er det rart og lærerigt at læse korrekt dansk, bland endeligt ikke alverdens sprog ind i vore hyggelige debatter, tvært imod er det spændende at fornemme andre syndpunkter som også giver sig ud på stavemåden. læs aviser og oplevjournalisters staveformåden. alle er ikke lige Højlært og utroligt mange er ordblinde i forskellig grad. jeg vil nødigt undvære deres kommentarer, men tør de deltage?

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. maj 2005 kl. 9.58

Jeg håber da at alle deltager i debatten i forum uanset, hvor god man er til det danske sprog, det er jo det at dyrke haven, som skal være i centrum her.

Det vi i redaktionen bekymrer os om med hensyn til sproget er det redaktionelle indhold i form af artikler m.m. Det skal læses af mange i årene fremover, så det bør være ordentligt redigeret.

Så skriv bare løs, så længe det drejer sig om erfaringer med at dyrke have, så tror jeg vi alle ser stort på stavemåde og tegnsætning.

med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 7. juli 2005 kl. 23.26

Forøvrigt har jeg pokkers besvær med at finde de ord i ordbogen som jeg ikke kan stave til.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. juli 2005 kl. 15.12

Kære Hans Åge

Vi er faktisk lidt opmærksom på det problem, som nogle kan have med stavningen, når man gerne vil bruge søgefunktionen til at finde en bestemt artikel.

Alle artikler i vores database er forsynet med en række nøgleord for hver artikel, som bl.a. bruges i forbindelse med søgefunktionen. Her sætter vi også nogle af de mest almindelige forkerte stavemåder ind for de forskellige haveudtryk. Mange har f.eks. problemer med at stave til rhododendron. Her får man i vores søgefunktion også nogle resultater, hvis man søger på rododendron.

Jeg skal forsøge fremover at tænke lidt mere på at sætte udbredte forkerte stavemåder ind for hovednøgleordet i artiklerne.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. marts 2007 kl. 18.33

Kære Karna, du er nok så kvik en pige dér lige som forstår at vægte os. Den med rhododendron er god. Min datter og mig bruger gerne en med roquefortost. (Gad vide om jeg husker/staver den rigtig), men vi griner godt sammen. Jeg skal lige huske at vise din rododentrum til Tina. håp

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 4. maj 2007 kl. 22.04

:oD
Det er sørme dejligt, at man kan få mere end gode råd og venlige tanker. Et godt grin kan man også få!

Den er virkelig god den med rododendonen... både til lattermusklerne og for stavevanskelighederne!

Tak for et godt forum!

Lattermilde hilsner
Lottie.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. maj 2007 kl. 21.41

Kære Lottie

Nu håber jeg at have forstået rytmen i dine lattermuskler rigtigt. Du kom nu med en ny dimension om emnet. Men der er vi ellers rigtig ude på tynd bund, og gad vide hvilke version du fandt. Tør du komme med en redegørelse. Jeg vil meget gerne høre din version. håp

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 8. maj 2007 kl. 21.36

Hej håp. Ja, nu håber jeg ikke at jeg har fået udtrykt mig forkert, men lige for at gøre mig selv lidt tydeligere, så forklarer jeg lige :o)
Lattermusklerne fik jeg rørt fordi, jeg ofte selv kan sidde og rode ganske gevaldigt med at få stavet korrekt, og jeg blev så lettet og glad over at der i dette dejlige forum bliver taget højde for både korekt stavning og for vanskeligheder med stavning. Og så kom jeg selv til at sidde og rode med at stave til rhododendron, (hvilket også i dette indlæg giver mig vanskeligheder)og det fik mig til at grine ganske gevaldigt.

Håber det gav lidt mere forståelse :o)
Lattermilde hilsner
Lottie

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. maj 2007 kl. 11.30

Som jeg tidligere har skrevet, har jeg store problemer med at finde ordene i ordbogen jeg ikke kan stave til. Dét er da grinagtigt. håp

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. maj 2007 kl. 16.02

En trøst til dem der ikke kan stave, men meget svær at skrive og fuldstændig off topic, jeg leder dog stadig efter en ordbog skåret efter samme læst.

Det er snadt nok!

Ifløge en undresølegse er det lieggyldgit, i hviklen rækekfløge bogsatvrene i et ord står. det enetse vitgige er, at frøste og sidtse bogsatv såtr på det rgitige sted. Retsen kan være noegt rod, man man kan alilgeevl læse det uedn porbelmer. det er, frodi vi ikke lsæer hevrt bgostav for sig, men odret som hlehed.

:-)

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. maj 2007 kl. 19.44

Mon der findes en ordbog med lydskrift? håp

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 12. juni 2007 kl. 21.28

Den er bare god den med at skrive ordene som de udtales – så er der ingen der misforstår noget – for udtalen er jo den samme – uanset om man staver det rigtigt eller forkert.

I dette forum kunne der også nemt snyde sig nogle døve ind – de er jo nøjagtig som alle andre mennesker hvis der er nogen der tror de ikke er det. De har blot et andet sprog – tegnsproget – og ikke tegnesproget som nogen kalder det af uvidenhed – men de vil kunne være med hvis ingen tog notits af
hvordan der bliver stavet og i hvilken rækkefølge ordene kommer. De fleste der har mulighed for at have en have – de har det og de er velholdte.

Her bruger vi jo øjnene og ikke tante Møhges hørerør. Ja hvordan er det nu lige Møhgen hedder? Jeg har vist aldrig set det på tryk.

Jeg selv har som regel en masse slåfejl – jeg har ikke lært blindskrift så jeg kigger på tasterne og taster bare løs. Jeg vil give dig der skrev volapyk ret i at man læser det uden at tænke over om det nu er stavet rigtigt – eller er det fordi jeg har arbejdet så meget med "døvsk" at jeg uvilkårligt bare læser det rigtige. Så er der nogen der holder sig tilbage pga stavningen ikke er den bedste så hop på vognen – vi skal nok forstå jer.

Mange hilsner
Annalise

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. juni 2007 kl. 21.14

Dén er god Annalise. Men Anne Demant vision er lige så spændendende, hvis vi har mod til at forstå den.

Men den med de der ikke kan stave kan du roligt holde hjemme, vi andre ved godt hvad det drejer sig om – så længe vi er på hjemmebane, især hvor det drejer sig om haveøkologi og vores sundhedsbevarelse og livsværdi. håp

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. juni 2007 kl. 21.10

I går var jeg til et foredrag om sund kost. En herre som sad ved siden af mig, var lidt ældre og brugte høreapparat – så viste det sig minsanten at teleslyngen i lokakalet var "ude af drift". Tænk sig det velopdragede menneske (kendt ingeniør) sad 1 1/2 time – og lyttede/beså hele seneriet. I dette tilfælde havde det måske endda og været udbytterigt at kunne mundaflæsning. håp

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 17. oktober 2007 kl. 2.43

Jeg håber da ikke den velopdragne kendte ingeniør sad så langt fra foredragsholderen at han ikke havde mulighed for at mundaflæse eller stille sit høreapparat ind så han kunne følge bare noget af foredraget. Jeg går ud fra du snakkede med ham om problemet og sikrede dig at han intet andet havde fået ud af det end at "lytte"/bese hele sceneriet.

Nu udtrykker jeg mig af erfaring – da jeg selv er høreapparatbruger – teleslynge – det er der ofte ikke – ellers er der ofte rod i teleslyngerne så de ikke virker. Jo man lærer helt automatisk at aflæse på munden uden at tænke over det – bare folk husker at vende ansigtet mod os har vi mulighed for at opfatte det meste. Når man er normalthørende aflæser man også på munden uden at vide det. En engelsk film i TV der er oversat til f. eks. tysk tale – ja der sidder man også og aflæser på munden og hov da – mundbevægelserne passer ikke til lyden. Ja så lærer man at lytte uden at se på munden. Nu har jeg ikke haft høreapparat i mere end 5–6 år og kun brugt dem det sidste år – så jeg kender jo også til det at kunne høre normalt. Først da jeg for et år siden fik telespole – kunne jeg få fornøjelse af teleslynge. Hvor mange gange tror du ikke det sker for hørehæmmede og døvblevne at de ikke kan følge med i alt der bliver sagt – der er mange tusinde – men det er ikke noget der bliver talt så meget om. Jeg selv kom først til at kende til hørehæmmede/døve og døvblinde da jeg for snart 25 år siden kom ind i døveverdenen via arbejde som langtidsledig – jeg er der stadig og jeg vil for alt i verden ikke bytte med en arbejdsplads med ene hørende. Jeg arbejder mellem de mest pragtfulde mennesker – jeg har siden min første dag sammen med dem følt mig godt tilpas og velkommen – selv om jeg var den handicappede imellem dem på det tidspunkt. Jeg forstod jo ikke deres sprog. I dag forstår jeg mere men ikke nok. Lad være med at få ondt af os der ikke har vores fulde hørelse – det er der ingen af os der bryder sig om. Jeg vil da håbe for dig at du ikke pludselig løber ind i en hørenedsættelse på dine gamle dage for jeg tror det vil blive meget svært for dig at acceptere.

Venlig hilsen fra én der arbejder for og sammen med døve og hørehæmmede.

Annalise

NB: En skam den hørehæmmede ældre mand ikke havde anskaffet sig en micro-link, hvor foredragsholderen har en mikrofon om halsen som til teleslyngen – og den ældre mand har en modtager som kan gå ind i hans telespole i høreapparatet som teleslyngen ville gøre, så kunne han have hørt det hele. (Man skal dog være meget opsøgende for at vide det findes – ingen fortæller det til én og det er for dårligt – specielt for de ældre)

Nyt svar til emnet »Stavning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Stavning

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider